Tipy pro jízdu na sněhu a ledu a při slushplaningu

01.08.2020 , Jiří Král

Uježděný sníh a náledí v kombinaci se sněhovými jazyky přímo vyzývá k opatrnosti a odlehčení nohy jak na plynu, tak na brzdě. Jak si poradit v krizových situacích, a jak se zachovat, aby vás jich cestou potkalo co možná nejméně, se dočtete v tomto článku.


7 pravidel jízdy v zimních měsících

Spousta pravidel bezpečné jízdy na sněhu platí i v běžném provozu. Pár specialit tu ale přece jenom najdeme. 


1. Sebevědomí stranou, hlavně v zatáčkách

Pomalé ruce na volantu a plynulé, jemné, ovládání plynového i brzdového pedálu, je tím nejefektivnějším, co můžete udělat proto, abyste zabránili nedotáčivosti nebo přetáčivosti, vašeho vozu. Jak na bezpečný průjezd zatáčkou?

  • Před vjezdem do zatáčky zpomalte.
  • Do zatáčky najíždějte z vnější strany své poloviny vozovky. Pokud trasu neznáte, uzpůsobte jízdu tak, jako by zatáčka měla vést ostře za roh.
  • Dostatečně brzy před zatáčkou jemně sešlápněte a podržte brzdový pedál**. Zpomalte na vhodnou rychlost pro průjezd zatáčky. Pedálem nepumpujte. Má-li váš automobil ABS, zpomalíte bez nebezpečí zablokování kol.
  • Vyhněte se prudkým pohybům volantem, nedržte volant ani jednou rukou, ani příliš křečovitě. V zatáčce jemně točte a nebrzděte.
  • Teprve po průjezdu zatáčkou můžete zvolna přidat na plynu.

spojka v autě


2. Dívejte se kolem sebe, přemýšlejte i za ostatní

Sníh dokáže prodloužit brzdnou dráhu až třikrát. Sledujte provoz okolo sebe i daleko před sebou, plánujte dopředu, jak své vozidlo povedete, aby jízda byla co nejplynulejší. Riziko krizových situací snížíte na minimum, pojedete-li tak, abyste minimalizovali nutnost brždění a nutnost manévrů na poslední chvíli.

Pokud přece jen budete v nečekané chvíli muset vozidlo prudce zastavit, držte volant rovně a brzdu nesešlapujte nárazově stylem „dup a pryč“, ale plynule a plnou silou (pokuste se využít celou váhu těla). Tak docílíte nejefektivnějšího a nejrychlejšího zpomalení. U vozů bez ABS tlak na brzdu přerušujte.

Pneumatiky jsou konstruovány tak, aby měly nejlepší trakční vlastnosti v přímém směru. Chcete-li po nich současně i vyhýbací manévr, nebude výsledek tak účinný, jako když budete při brždění držet kola v přímém směru jízdy, kdy může pneumatika soustředit své vlastnosti plně na brzdný moment.

Psychologická překážka, držet volant rovně, pokud se řítím do stojící kolonu aut, bývá pro většinu řidičů sice velká, ale žádným jiným způsobem nesnížíte rychlost svého vozu účinněji. Prudká snaha o změnu směru jízdy a vyhnutí se překážce bohužel většinou končí smykem a mnohem horšími následky nehody. Přinejmenším je deformační zóna vozidla při nárazu zepředu výrazně větší, než z boku.

3 rady pro plynulou jízdu

  • Plynule vší silou sešlápnout brzdový pedál.
  • Před překážkou brzdy uvolnit, jemným výhybným manévrem se pokusit překážku objet.
  • Znovu srovnat kola do směru jízdy a plně brzdit.

3. Více času, místa i obezřetnosti

  • Zvětšete svůj odstup od automobilu před vámi, tím získáte dostatek času pro případné plynulé zastavení.
  • Pokud máte někde být v určitý čas, zdvojnásobte potřebnou dobu na cestu, lépe dojet dříve než vůbec.
  • Chovejte se ohleduplně, na silnicích, které zužují mantinely sněhu včas uberte plyn a držte se na své polovině vozovky. Suverénní jízdou "po prostředku" výrazně ohrožujete ostatní řidiče!
  • Vidět a být viděn. Udržujte svůj automobil čistý, především světla a čelní a zadní okno. Řidiči za vámi ocení, pokud přes váš vůz uvidí i situaci před vámi.
  • Nezastavujte pod kopcem, hrozí riziko, že se již nerozjedete, nebo naopak, že do vás narazí řidiči, jedoucí z kopce, jejichž vůz se snáz může stát neovladatelným.
  • Zvýšenou opatrnost věnujte mostům, nadjezdům a odbočování na komunikaci nižší třídy. Na těchto místech se častěji vyskytuje náledí a zhoršený stav povrchu.
  • Naučte se, co dělat, když uváznete ve sněhu nebo na náledí. Odstraňte sníh v okolí pneumatik a pomalu rozhoupejte automobil dozadu a dopředu. Neprotáčejte kola.
  • Vyzkoušejte si, v ústraní na bezpečném místě, jak se váš vůz při prudkém brždění chová. V reálné situaci pak spíš zachováte chladnou hlavu.

jízda na sněhu autem v přírodě


4. Vozte s sebou co nejkompletnější zimní výbavu

I když budete jezdit sebeopatrněji, jsou věci, které neovlivníte. Uváznete-li v mrazu na několik hodin v koloně nebo vás sněhové jazyky ve vánici nemilosrdně uzavřou na silničce 3. třídy, pár věcí pro vás bude k nezaplacení:

Doporučujeme také:

  • Energetické tyčinky, čokoládu a lahev pití.
  • Teplou bundu, silné ponožky, čepici, rukavice, zimní boty.
  • Baterku.
  • Zapalovač.
  • Startovací kabely.
  • Lopatku na sníh.
  • Léky, které musíte pravidelně užívat.

5. Jak předejít slushplaningu? 

Především výběrem kvalitních zimních nebo celoročních pneumatik, které zamezují slushplaningu. Severský Nokian se inspiroval výsledky aktuálních výzkumů. Podle nich je rozbředlý sníh pro řidiče více nebezpečný než voda, ale také než led na vozovce. Vyvinul směrový dezén s inovačními řešeními se tak zaměřuje na omezení vzniku slushplaningu, tedy ztrátě kontaktu pneumatiky s podkladem na rozbředlém sněhu. Konkrétně pomáhají šikmé a odsazené hrany v přední části dezénového bloku, které odvádí rozbředlý sníh pryč z dezénových drážek. Díky leštěným drážkám je odvod u kontaktní plochy ještě rychlejší.

Co je to SLUSHPLANING?
Slushplaning je ztráta kontaktu pneumatiky s podkladem na rozbředlém sněhu. Je zde podobnost jako při aquaplaningu s tím rozdílem, že aquaplaning se může přihodit pouze na mokré vozovce nepokrývající žádný sníh. Při slushplaningu dochází ve chvíli, kdy je sníh taje a tvoří směs vody a sněhu vždy v určitém poměru dle aktuální situace místního počasí.“

jízda autem na sněhu


6. Jak se zachovat při slushplaningu? 

Jak postupovat a řídit vůz v situaci, kdy dojde k slushplaningu je stejné, jako popisujeme v článku o aquaplaningu

  • Nebrzděte, nepřidávejte plyn, zbytečně netočte volantem - pokud kola opět "zaberou" mohli byste dostat nezvladatelný smyk.
  • Snažte se držet kola v přímém směrupovolte pedál plynusešlápněte pedál spojky. Vzniklý klín z vody a sněhové břečky vozidlo zpomalí, a tím se pneumatika dostane opět do kontaktu s vozovkou.

7. Na ledovce udržujte opravdu velké rozestupy

Jízda na ledu má spoustu podobností s tou na sněhu. I zde se musíte vyhýbat prudkému zrychlení i brzdění. Nicméně jízda na sněhu je oproti ledovce procházka růžovým sadem. Věděli jste, že na ledu bývá brzdná dráha až 15krát delší než na suchu? To znamená, že pokud potřebujete běžně k zastavení 10 metrů, na ledovce vám nemusí stačit ani 150 metrů. A to dokonce i při relativně nízké rychlosti. 

Buďte vždy připraveni na riziko smyku. V takovém případě točte volantem ve stejném směru, jakým klouže zadní část vozu. A NIKDY nešlapejte při stáčení volantu na brzdu, byť je to v dané situaci prvotní reakce méně zkušených řidičů. 


Aktualizováno 02. 12. 2021

Košík 0 Kč

Nákupní košík je prázdný.