Po-Ne
8-20 hod.

Proč používat zimní pneumatiky?

Datum: | Autor: Lukáš Bauer
 

Zimní pneumatika

Diskuze o nutnosti či významu přezutí z letních na zimní nebo celoroční pneumatiky jsou poměrně časté. Skutečnost je však taková, že oproti letním pneumatikám, zimní pneumatika exceluje nejen na sněhu a ledu, ale i v dalších nepříjemných povětrnostních podmínkách jako jsou sněhová břečka, odtávající sníh, velké množství vody na silnici, ale i prostá podchlazená vozovka. Používání zimních pneumatik je základní nutností pro bezpečnou jízdu. Někteří řidiči jí však stále nevěnují dostatečnou pozornost.

 

 Základní výhody konstrukce zimních pneumatik 

  • Speciální směs pryže obohacená o siliku a další látky zlepšuje mechanické vlastnosti pneumatik za nízkých teplot. 
  • Bohatě lamelovaný dezén, vybavený hlubokými kanálky, pro účinný odvod vody z dezénu. 
  • Systém drobných lamel zvětšuje kontaktní plochu s podkladem a zvyšuje adhezi při rozjezdu a brždění na ledu či sněhu. 

Zimní pneumatiky se standardně označují písmeny M+S, tedy „mud and snow“ neboli „bláto a sníh“. Tento symbol vyražený na bočnici pneumatiky potvrzuje, že pneumatika je vhodná a určená do sněhu, bláta či sněhové břečky, a to v rozsahu všech zimních teplot. Tento symbol ovšem nevypovídá nic o výkonu a reálných vlastnostech konkrétní zimní pneumatiky.

 

Kvalita pryžové směsi a konstrukce pneumatiky je klíčová vzhledem k jízdním vlastnostem pneumatiky. Zimní pneumatiky osvědčených výrobců mají neporovnatelně lepší vlastnosti na sněhu a ledu, než pneumatiky výrobců orientovaných pouze na nízkou cenu. S levnými zimními pneu sice zabrzdíte pravděpodobně dříve než na letních pneumatikách, nedosahují však dostatečných bezpečnostních výsledků v porovnání s pneumatikami kvalitních a ověřených značek.

 


 

Rozdíl jízdních vlastností zimní, celoroční a letní pneumatiky v zimním období

 

Renomovaný výrobce pneumatik Bridgestone zpracoval studii, ve které je vidět zásadní rozdíl v jízdních vlastnostech automobilu na letních, celoročních a zimních pneumatikách v zimních podmínkách. Výsledky testu si můžete porovnat v následujícím videu.  

 

Video z dílny Bridgestone - srovnání letních, celoročních a zimních pneumatik

 

Srovnání probíhalo na testovacím polygonu, za podmínek švédské zimy, na speciálním zařízení simulujícím zatočenou asfaltovou silnici s větším množstvím vody na povrchu. Z těchto praktických testů v zimních podmínkách vyplynulo, že brzdná dráha letních pneumatik je více než dvojnásobná oproti vzdálenosti, na které zastaví automobil na kvalitním zimním obutí. Celoroční pneumatika potřebuje při stejné rychlosti o 80 procent delší brzdnou dráhu.

 

Rychle a bezpečně zastavit je důležité nejen pro řidiče, ale i pro ostatní účastníky provozu. V zimě, například v koloně aut nebo na přechodu pro chodce, se počítá každý centimetr, o který dokážete zabrzdit dřív. V případě vzniku nehody na nevhodně zvolených pneu navíc riskujete problémy s policií pro hrubé porušení předpisů a s případným plněním pojišťoven.

 
Brzdná dráha na sněhu – letní, celoroční a zimní pneumatika
 

Při testu manévrování mezi kužely nebyla letní pneumatika schopna test vůbec dokončit. Výkon a kontrola nad letními pneumatikami je na sněhu a ledu téměř nulová. Vozidlo není schopno efektivně měnit směr ani brzdit a stává se neovladatelným.

 

Zimní pneumatika se chová výrazně lépe i na mokrém povrchu. Lamelovaný zimní dezén lépe drží zvolenou trajektorii a potřebuje menší poloměr na projetí zatáčky.

 

Testy byly prováděny za nízkých rychlostí odpovídajících například městskému provozu!

 
Odklon trajektorie zimní a letní pneu na mokré vozovce
 

 Nejdůležitější důvody pro používání zimních pneumatik

  • Zvýšená bezpečnost provozu ve všech zimních podmínkách. 
  • Zlepšení jízdních vlastností vozidla. 
  • Zákonné omezení pro jízdu na letních pneumatikách v zimních podmínkách. 
  • Aktivní bezpečnostní prvky automobilů počítají s použitím zimních pneumatik za nízkých teplot a snížené adheze. 
  • Jízda na letních či celoročních pneumatikách navíc nepředstavuje finanční úsporu vzhledem k faktoru bezpečnosti a poměrného opotřebení. 

Někteří řidiči se mylně domnívají, že nákupem celoročních pneumatik ušetří na pořizovacích nákladech. Tato úvaha se zdá správná, ale pouze do okamžiku, než zohlední kilometrovou výkonnost pneumatik. Letní pneumatika má kilometrový nájezd zhruba 40 000 km, zimní 20 000 km a celoroční 28 000 km.

 

Ze zákona plyne povinnost používat v zimě pneumatiky s hloubkou drážek min. 4 mm na všech kolech. Tím se problematika kilometrového nájezdu celoročních pneumatik ještě prohlubuje. V praxi díky tomu může docházet k situacím, kdy celoroční pneumatiky se vzorkem ojetým na 4 mm již nevyhovují normám pro nadcházející zimní období, ale v létě by se na nich přitom dalo ještě jezdit. Praktickým příkladem nákladové neefektivnosti pak může být motorista, který nakoupí za 8 let 4 páry celoročních pneumatik a přitom během těchto 8 let ojede na minimum pro letní období pouze 2 páry.

 

Riskovat s nevhodným obutím na zimu se nevyplatí. Z testů společnosti Bridgestone je jasně vidět, že kvalitní zimní pneumatiky výrazně lépe akcelerují, zatáčí a brzdí na sněhu a ledu. Technologie výroby stále nepokročila tak daleko, aby nabídla pneumatiky, vhodné do všech teplot a povětrnostních podmínek. 

 


Rychlostní index zimních pneumatik

U zimních pneumatik může být jejich rychlostní index nižší, než je uvedeno v TP. Rychlost jízdy však musí být přizpůsobena této nižší hranici. Maximální konstrukční rychlost, při použití takových zimních pneumatik, by dle vyhlášky 341/2002 Sb. měla být vyznačena v zorném poli řidiče.

 

Patrné rozdíly dezénu zimní a letní pneumatiky. 

Články k tomuto tématu:

Kontakty

info@pneumatiky.cz
+420 547 425 372
volejte 8-20 hod.



cookie