Povinnost zimních pneumatik 2023/24

23.10.2018 , Jiří Král

S blížící se zimou všichni řidiči řeší, jak je to s povinnými zimními pneumatikami. Někdo přezouvá pro jistotu už 1. listopadu. Ti otrlejší z nás čekají až na první mrazy, i za cenu přeplněných pneuservisů.


Od kdy musím mít zimní pneumatiky?

Dle §40a zákona 361/2000 Sb. mají řidiči povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, pokud:

  1. Je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.
  2. Lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.

Přezuto tedy musíte mít, pokud je venku sníh či led, nebo lze předpokládat, že podle předpovědi sněžit bude. Zákonodárci totiž naštěstí pamatovali na výkyvy počasí. Pokud je v listopadu stále stabilně okolo 20 stupnů, pokutu nedostanete.

I když to zní bizarně, v některých oblastech budete potřebovat zimní přezutí po celý rok bez ohledu na počasí. Jde o místa označená značkou Zimní výbava. Řidiči nemusí mít zimní přezutí pouze tehdy, je-li cedule opatřena dodatkovou tabulkou, která upravuje její platnost. Podobných cedulí najdete v ČR 103.zimnivybava_1

Značky Zimní výbavaZimní výbava - konec označující úseky, kde jsou zimní pneumatiky
povinné celoročně.


Povinnost zimních pneumatik v zahraničí

Každá země zimní pneumatiky nahlíží trochu jinak. Zatímco někde je zimní přezutí povinné, jinde jen doporučené. Toleruje se i různá hloubka vzorku. Když trochu přimhouříme oči, lze říct, že čím jižnější země, tím mírnější pravidla.

Nepodceňte ale zákony v zahraničí a dobře si před cestou prostudujte, co vám v cizině neprojde. Pokuty totiž bývají často výrazně přísnější než u nás. Pokud kvůli letním gumám zablokujete celou komunikaci, můžete v Rakousku dostat pokutu až 5000 euro (tedy cca 125 tisíc korun).

Pokud vás zajímá, jak se na zimní pneumatiky dívají jednotlivé země, přečte si náš článek Povinnosti zimní výbavy v zahraničí.


Jaký je rozdíl mezi letní a zimní pneumatikou?

Oproti letním mají rozdílnou směs (materiál na výrobu), strukturou i drážkováním dezénu. Zimní gumy se používají, jakmile teploty klesnou pod +7 °C. Při těchto a nižších teplotách pouze zimní směs zajistí potřebnou přilnavost. Nejméně z těchto důvodů má smysl přezouvat na zimní pneumatiky.

  LETNÍ PNEUMATIKY ZIMNÍ PNEUMATIKY
SMĚS Směs je přizpůsobena vyšším teplotám. Díky tomu pneumatika neměknea nedeformuje se ani na rozpáleném asfaltu. Ideálně funguje při teplotách nad 7 °C. Směs je přizpůsobena chladným teplotám a v mrazu netvrdne. Ideálně funguje při teplotách pod 7 °C.
TVRDOST Pneumatika je velmi tvrdá. Díky tomu je velmi odolná proti poškození, má velmi vysoký kilometrový nájezd a výborné chování na suchu. Pneumatika je měkčí. Obsahuje totiž siliku, která zvyšuje přilnavost na sněhu a ledu. Někteří výrobci používají do směsí i přírodní oleje pro lepší odvádění vody (například Michelin a Goodyear).
DRÁŽKOVÁNÍ Méně výrazné drážkování a menší prořezání dezénových bloků. Pneumatika má proto lepší styčnou plochu, což zlepšuje stabilitu a handling na suchém asfaltu. Výrazný vzorek a husté prořezání dezénových bloků zajišťuje perfektní záběr na sněhu. Četné drážky navíc snadno odvádí vodu a sněhovou břečku.

Rozdíly dezénu zimní a letní pneumatiky

Další podstatný rozdíl mezi letní a zimní pneumatikami spočívá v tom, že zimní pneumatiky by se měly vyměnit dříve, než hloubka dezénu bude mít 4 mm a méně, zatímco doporučovaná minimální hloubka dezénu letních pneumatik činí 3 mm.

Více v článku: Proč používat zimní pneumatiky?


Zimní pneumatiky a "pravidlo 4"

  • Minimální hloubka dezénu 4 milimetry. Samozřejmě ale platí, že čím čím vyšší je hloubka vzorku, tím lepší vlastnosti poskytuje.
  • Přezouváme všechna 4 kola. V žádném případě nelze přezouvat jen jednu nápravu a na druhé nechat letní pláště.
  • Pneumatiky používáme maximálně 4 roky. Při delším užívání dezén začíná ztrácet původní vlastnosti a bývá náchylná k defektu.
  • Zimní pneumatiky používáme minimálně 4 měsíce v roce, tedy v období listopadu až března, kdy je teplota průměrně pod 7°C a jsou vyžadovány vlastnosti zimních pneumatik.

Pokud se řidič chystá znovu použít uskladněné zimní pneumatiky, měl by zkontrolovat hloubku dezénu a viditelné poškození jako deformace, trhliny a boule.kontrola-hloubky-dezenu

 

Hloubku dezénu snadno určíte pomocí hloubkoměru, který stojí jen pár desítek korun.

Při nákupu nových pneumatik je dobré zvážit četnost užívání, přibližný kilometrový nájezd a prostředí kde se řidič nejčastěji pohybuje. Podle těchto hledisek je ideální vybírá novou pneumatiku. Více v článku Jak správně vybrat pneumatiky.


Nové zimní pneumatiky, anebo pneumatiky použité?

Nové zimní pneumatiky mají hloubkou dezénu mezi 7 až 8 mm, zatímco minimální zákonná hloubka se pohybuje kolem 4 mm. Pokud by hloubka dezénu klesla pod tuto hodnotu, pak je stav pneumatiky považován za nebezpečný a jejich využití v zimních podmínkách není doporučeno. Z toho důvodu je vhodné uvažovat o pořízení nových pneumatik, nebo kvalitních zánovních kusů. Ovšem opotřebení pneumatiky bude záviset na intenzitě jejího používání.

Kvalitu zimních pneumatik můžete snadno prověřit sami. Stačí změřit hloubku dezénu například pravítkem. Nezapomeňte měřit na několika různých místech pneumatiky, abyste získali přesný průměr.

Kromě hloubky dezénu má také vliv na kvalitu pneumatiky její stáří. Datum výroby můžete jednoduše zjistit pomocí kódu DOT, který najdete na plášti pneumatiky. Poslední čtyři znaky tohoto kódu označují datum výroby, například kód 1322 znamená, že pneumatika byla vyrobena ve 13. týdnu roku 2022. Obecně se nedoporučuje používat pneumatiky, které jsou starší 10 let, protože i při minimálním používání ztrácejí své původní fyzikální vlastnosti po pěti až šesti letech.

Pravidelně sledujte hloubku dezénu na svých pneumatikách a pamatujte na to, že správným používáním můžete ovlivnit jejich životnost.


Životnost zimních pneumatik

Životnost zimních pneumatik závisí na několika faktorech, včetně kvality pneumatik, typu povrchu, vašeho jízdního stylu a míry opotřebení. Obecně lze říci, že zimní pneumatiky mají omezenou životnost, protože jsou navrženy pro zvládání náročných podmínek, jako jsou chladné teploty, sníh, led a kluzké povrchy. Je důležité pravidelně kontrolovat hloubku dezénu na zimních pneumatikách a věnovat pozornost jakémukoli zjevnému opotřebení nebo poškození.

Zimní pneumatiky mají hloubku dezénu větší než letní pneumatiky, což jim umožňuje lépe se vypořádávat s náročnými podmínkami. Průměrně mohou zimní pneumatiky vydržet mezi 2 až 4 zimními sezónami aktivního používání. To znamená, že by měly být vyměněny po tomto období, i když by hloubka dezénu mohla být stále v souladu se zákonem.


Tlak v pneumatikách v zimě

Tlak pneumatikách se mění v závislosti na teplotě vzduchu. Proto kontrolu je proto ideální teplota okolo 20 °C. Čím je vzduch v pneumatice chladnější, tím je tlak nižší. S každými odečtenými deseti stupni Celsia klesá tlak v pneumatikách až o 10 kPa (0,1 bar). Takže pokud máte garáž vytopenou na 20 °C a venku je -10 °C, tak po vyjetí a vyrovnání teplot dojde k poklesnutí tlaku o zhruba 30 kPa (0,3 bar).
V zimních měsících, kdy teploty klesají, je vhodné provádět kontrolu tlaku častěji. Doporučuje se kontrolovat tlak alespoň jednou za dva týdny, zejména pokud jsou předpovězeny výrazné teplotní výkyvy nebo se chystáte na dlouhé jízdy.


Jak vybrat zimní pneumatiky?

Měli byste vzít v úvahu několik klíčových kritérií. Prvním z nich je správný rozměr pneumatiky pro vaše auto, což je základní předpoklad pro optimální výkon a spolehlivost.
Dále je důležité zohlednit frekvenci a podmínky používání pneumatik. Rozhodujte se také s ohledem na svůj styl řízení, zda dodržujete pravidla silničního provozu či občas rádi zrychlíte. 

Cena je jedním z faktorů, který by měl hrát důležitou roli, avšak rovněž odráží kvalitu. Rozčlenili jsme zimní pneumatiky do tří kategorií:

  • Nejlevnější pneumatiky: Tyto modely mohou být sice cenově výhodné, avšak často nedosahují stejné přilnavosti jako dražší alternativy. To se může negativně projevit na ovladatelnosti vozidla, zvláště na kluzké zimní vozovce. Pohybují se v cenovém rozmezí od 800 do 900 Kč za kus.

  • Střední třída pneumatik: Pneumatiky v této kategorii nabízejí dobrý poměr cena/výkon a pocházejí od respektovaných výrobců. Jsou vhodné pro běžné řidiče, kteří jezdí převážně ve městě a na krátké vzdálenosti. Cena se pohybuje od tisíce korun až do 1 800 Kč za kus.

  • Nejkvalitnější pneumatiky: Tyto modely nabízejí vrcholnou kvalitu v materiálech i provedení. Pravidelně se umisťují na předních příčkách testů zimních pneumatik. Jsou spolehlivé, bezpečné a pohodlné, a jsou od renomovaných výrobců, nejedná se o imitace. Přestože jsou dražší (cena za kus přesahuje 2 000 Kč), investice do nich se rozhodně vyplatí.

Důsledný výběr kvalitních zimních pneumatik zahrnuje nejen cenu, ale i klíčové faktory jako přilnavost, bezpečnost a ovladatelnost
Pro srovnání těchto parametrů máme testy zimních pneumatik, které vám poskytují nezávislá hodnocení různých modelů. Doporučuji nahlédnout do našich vlastních testů zimních pneumatik, kde najdete důkladné srovnání trakce, brzdného výkonu a ovladatelnosti. Tyto testy vám pomohou lépe porozumět výkonu různých pneumatik za různých podmínek.

Podívejte se na podrobnější návod jak vybrat pneumatiky?


Vyplatí se celoroční pneumatiky? Ano, ale ne všem

Kvůli mírným zimám bez sněhu volí v posledních letech stále více řidičů celoroční pneumatiky. Ty jsou také výrazně kvalitnější, než tomu bylo dřív. Výrobci totiž investují vysoké částky do jejich vývoje, aby reagovali na stoupající poptávku. I tak ale nezapomínejte, že...

... celoroční pneumatika je kompromisem mezi letní a zimní gumou. V zimě proto nebude mít stejný záběr a přilnavost na sněhu či námraze jako zimní pneumatika. Zároveň bude mít slabší vlastnosti na suchu než letní pneumatika. Pokud vás zajímá srovnání jejich jízdních vlastností, mrkněte na článek Jaký je rozdíl mezi letní, zimní a celoroční pneumatikou? crossclimate_michelin_2

 

Michelin CrossClimate 2  je jedna z nejkvalitnějších celoročních pneumatik na trhu.

Pro použití celoročních pneumatik je nutné, aby měly označení M+S, což znamená Mud and Snow (Bláto a Sníh). Většina celoročních pneumatik toto označení má, je ale lepší se o tom vždy přesvědčit.


Nečekejte na první mrazy a přezujte včas!

Vyberte si z naší nabídky zimních pneu

Aktualizováno 16. 8. 2023

Košík 0 Kč

Nákupní košík je prázdný.