Po-Ne
7-19 hod.

Povinnost zimních pneumatik 2018/2019

Datum: | Autor: Tomáš Valský

S blížící se zimou všichni řidiči řeší, jak je to s povinnými zimními pneumatikami. Někdo přezouvá pro jistotu už 1. listopadu. Ti otrlejší z nás čekají až na první mrazy, i za cenu přeplněných pneuservisů.

 


 Co říká legislativa 

Dle §40a zákona 361/2000 Sb. mají řidiči povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, pokud:

  1. Je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.

  2.  Lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.

 

Přezuto tedy musíte mít, pokud je venku sníh či led, nebo lze předpokládat, že podle předpovědi sněžit bude. Zákonodárci totiž naštěstí pamatovali na výkyvy počasí. Pokud je v listopadu stále stabilně okolo 20 stupnů, pokutu nedostanete.

 

I když to zní bizarně, v některých oblastech budete potřebovat zimní přezutí po celý rok bez ohledu na počasí. Jde o místa označená značkou Zimní výbava. Řidiči nemusí mít zimní přezutí pouze tehdy, je-li cedule opatřena dodatkovou tabulkou, která upravuje její platnost. Podobných cedulí najdete v ČR 103.

 

 Zimní výbava značka

Značky Zimní výbava a Zimní výbava – konec označující úseky, kde jsou zimní pneumatiky
povinné celoročně.


 

Povinnost zimních pneumatik v zahraničí

Každá země zimní pneumatiky nahlíží trochu jinak. Zatímco někde je zimní přezutí povinné, jinde jen doporučené. Toleruje se i různá hloubka vzorku. Když trochu přimhouříme oči, lze říct, že čím jižnější země, tím mírnější pravidla.

 

Nepodceňte ale zákony v zahraničí a dobře si před cestou prostudujte, co vám v cizině neprojde. Pokuty totiž bývají často výrazně přísnější než u nás. Pokud kvůli letním gumám zablokujete celou komunikaci, můžete v Rakousku dostat pokutu až 5000 euro (tedy cca 125 tisíc korun).

 

Pokud vás zajímá, jak se na zimní pneumatiky dívají jednotlivé země, přečte si náš článek Povinnosti zimní výbavy v zahraničí.


 

Zimní dezén se od letního liší směsí i drážkováním.

Přezouvání na zimní pneumatiky má smysl. Oproti letním mají rozdílnou směs i drážkování. Zimní gumy se používají, jakmile teploty klesnou pod +7°C. Při těchto a nižších teplotách pouze zimní směs zajistí potřebnou přilnavost.

 

 

  LETNÍ PNEUMATIKY ZIMNÍ PNEUMATIKY
SMĚS

 

Směs je přizpůsobena vyšším teplotám. Díky tomu pneumatika neměknea nedeformuje se ani na rozpáleném asfaltu. Ideálně funguje při teplotách nad 7°C.

 

Směs je přizpůsobena chladným teplotám a v mrazu netvrdne. Ideálně funguje při teplotách pod 7°C.

TVRDOST

Pneumatika je velmi tvrdá. Díky tomu je velmi odolná proti poškození, má velmi vysoký kilometrový nájezd a výborné chování na suchu. 

 

Pneumatika je měkčí. Obsahuje totiž siliku, která zvyšuje přilnavost na sněhu a ledu. Někteří výrobci používají do směsí i přírodní oleje pro lepší odvádění vody (například Michelin a Goodyear).

 

DRÁŽKOVÁNÍ   

Méně výrazné drážkování a menší prořezání dezénových bloků. Pneumatika má proto lepší styčnou plochu, což zlepšuje stabilitu a handling na suchém asfaltu.

 

Výrazný vzorek a husté prořezání dezénových bloků zajišťuje perfektní záběr na sněhu. Četné drážky navíc snadno odvádí vodu a sněhovou břečku.

 


 

Rozdíly dezénu zimní a letní pneumatiky

 Více v článku: Proč používat zimní pneumatiky?

 


Zimní pneumatiky a pravidlo „pravidlo 4“

 

  • Minimální hloubka dezénu 4 milimetry. Samozřejmě ale platí, že čím čím vyšší je hloubka vzorku, tím lepší vlastnosti poskytuje.

  • Přezouváme všechna 4 kola. V žádném případě nelze přezouvat jen jednu nápravu a na druhé nechat letní pláště.

  • Pneumatiky staré maximálně 4 roky. Při delším užívání dezén začíná ztrácet původní vlastnosti a bývá náchylná k defektu.

Pokud se řidič chystá znovu použít uskladněné zimní pneumatiky, měl by zkontrolovat hloubku dezénu a viditelné poškození jako deformace, trhliny a boule.

 Měření hloubky dezénu

Hloubku dezénu snadno určíte pomocí hloubkoměru, který stojí jen pár desítek korun.

 

Při nákupu nových pneumatik je dobré zvážit četnost užívání, přibližný kilometrový nájezd a prostředí kde se řidič nejčastěji pohybuje. Podle těchto hledisek je ideální vybírá novou pneumatiku. Více v článku Jak správně vybrat pneumatiky.


 

Vyplatí se celoroční pneumatiky? V Česku rozhodně ne

 

Celoroční pneumatika se do české zimy nehodí. Své místo mají například na španělských a italských silnicích, ale ve střední Evropě je pro ně teplotní rozdíl mezi létem a zimou zkrátka příliš velký.

 

V první řadě je nutné si uvědomit, že celoroční pneumatika je kompromisem mezi letní a zimní gumou. Nebude tedy mít ideální vlastnosti v létě ani v zimě. 

 

Nebude mít stejný záběr a přilnavost na sněhu či námraze jako zimní pneumatika. Zároveň bude mít mnohem horší vlastnosti na suchu než letní pneumatika - navíc se v horku mnohem rychleji opotřebí.

 

Pokud přesto toužíte po celoročních pneumatikách, měli byste sáhnout po ověřených značkách známých vysokou kvalitou svých produktů. Patří mezi ně například Michelin Cross Climate+, Continental AllSeasonContact nebo Uniroyal AllSeasonExpert 2.

 

Michelin Cross Climate

Michelin CrossClimate+ je jedna z nejkvalitnějších celoročních pneumatik na trhu.

 

Pro použití celoročních pneumatik je nutné, aby měly označení M+S, což znamená Mud and Snow (Bláto a Sníh). Většina celoročních pneumatik toto označení má, je ale lepší se o tom vždy přesvědčit.

Stejně jako u zimních pneumatik je navíc nutné, aby měly v zimě minimálně 4milimetrovou hloubku.

 

Nečekejte na první mrazy a přezujte včas!

 


Články k tomuto tématu:

Kontakty

info@pneumatiky.cz
+420 547 425 372
volejte 7-19 hod.



cookie