Po-Ne
8-20 hod.

Povinná kontrola tlaku v pneumatikách - TPMS

Datum: | Autor: Tomáš Valský

 

TPMS (Tire Pressure Monitoring System) je anglická zkratka označující systém sledování tlaku v pneumatikách. Upozorňuje řidiče na špatně nahuštěné obutí, popř. na defekt pláště. Čidla v kole monitorují tlak v plášti a vysílají signál do centrální řídící jednotky. Palubní počítač pak zobrazuje kompenzovaný tlak vzduchu a přesně hlásí pomalé difuzní úniky i rychlé ztráty tlaku.

 

Od 1. 11. 2014 je povinný pro všechna nová auta v Evropské unii. Na vozidla, která jsou už v provozu, se nevztahuje. Důvodem pro zavedení byla především ekologie a vyšší bezpečnost.

Evropská unie predikovala v době spuštění, že monitorovací systém TPMS ročně ušetří více než 1 mld. litrů paliva, zhruba 4,8 milionů tun CO2 a pomůže předejít cca 2 % všech nehod, za kterými dle odhadů stojí nízký tlak v pneumatikách.

 

systém tpms 

Zdroj obrázku: Svět motorů 44/2014


 

Dva systémy, jeden cíl

V současné době se můžete setkat se dvěma systémy měření tlaku:

 

 

Přímý systém TPMS

Kontrolu tlaku zajišťují speciální senzory spojené s ventilky umístěné na disku a uvnitř pneumatiky. Zaznamenané informace o tlaku a teplotě vzduchu v plášti jsou prakticky okamžitě zobrazovány na displeji palubního počítače.

 

Přímý systém TPMS používají například výrobci automobilů Ford, Renault, Citroen, Peugeot, Opel, Kia, Dacia, Toyota nebo Hyundai.

 

Výhody

  • Zaznamenává přesný tlak a teplotu v každé pneumatice zvlášť
  • Měří tlak i na stojícím vozidle
  • Dokáže monitorovat i tlak v rezervním kole, pokud je na vozidle
  • Podává okamžitě informace o defektu nebo pozvolném úniku vzduchu

Nevýhody

  • Pokud používáte dvě kompletní sady disků (letní a zimní), musíte osadit sensory všech 8 kol
  • Při výměně snímače nebo celého alu kola s jiným čidlem, je nutné spárování s řídící jednotkou (provádí servis), pokud není vozidlo vybaveno softwarem pro automatické párování
  • Spárování s řídící jednotkou je nutné i při rotaci kol na vozidle
  • Vícenáklady – kontrola těsnosti sensoru, stavu baterie, výměna opotřebených dílů
  • Vyšší cena v porovnání s nepřímým systémem


 

Nepřímý systém TPMS

Tento systém neměří tlak v pneumatice, ale s pomocí systému ABS a ESP porovnává rychlost otáčení a vibrace každého kola. Měřící jednotka analyzuje data a po jejich vyhodnocení je odesílá na displej palubního počítače, kde se nezobrazují hodnoty tlaku, ale jen informace o stavu konkrétního kola. Jedná se tedy o softwarový monitoring, který je sice levnějším, ale pomalejším řešením.

 

Nepřímý systém monitorování tlaku v pneumatikách používají u svých nových vozidel automobilky Škoda, Seat a celý koncern Volkswagen, Seat, dále BMW nebo Mercedes.

 

Výhody

  • Jednoduchá montáž – úprava software ABS a ESP
  • Nevznikají vícenáklady v pneuservisu
  • Bezúdržbové
  • Nízké pořizovací náklady

Nevýhody

  • Nižší rychlost detekce úniku vzduchu
  • Zaznamenává informace jen u jedoucího vozidla
  • Neudává hodnotu tlaku v pneumatice, nekontroluje rezervní kolo
  • Nutný reset nastavení po výměně kola nebo dofouknutí 

 


 

Co to znamená TPMS pro výměnu pneumatik?

V případě použití přímého systému doporučujeme přenechat výměnu pneumatik na odbornících v servisu. Ti vám nejen vymění pneumatiky bez poškození sensorů, ale současně zkontrolují i jejich těsnost, stav baterie a případně vymění důležité součásti. Po montáži na vozidlo pak spárují jednotlivé snímače s řídící jednotkou.

 

Pokud chcete použít na nový vůz s přímým systémem kontroly tlaku starší sezonní sady kol, musíte všechna kola nechat opatřit tlakovými čidly. 

 

Senzor na prime snimani tlaku v pneumatikach

 

 

Přezujte u profesionálů

Využijte naši partnerskou síť pneuservisů. Vyberte si jednu z 60 ověřených provozoven, kde vám vymění kola a zkalibrují TPMS za garantovanou cenu.

 

Proč je důležité kontrolovat tlak v pneumatikách?

Správně nahuštěné pneumatiky zásadně ovlivňují jízdní vlastnosti vozu, především jeho brzdnou dráhu, na které často záleží i lidský život.

Špatně nahuštěné pláště se deformují. Snižuje se jejich životnost zhruba o 20 % a roste spotřeba paliva až o 5 %. Současně se hůř ovládají a zvyšuje se u nich riziko aquaplaningu.  

Předpisy a přestupky

V případě kontroly dopravní policií je nefunkční systém TPMS zatím tzv. malým přestupkem, který není pokutovaný ani trestaný odebráním bodu. Mělo by dojít pouze k upozornění řidiče na nutnost opravy.

 

Pokud TPMS patří do základní výbavy auta, musí být při kontrole na STK funkční. Jinak není vozidlo způsobilé provozu. Nefunkční monitorovací systém může být v případě nehody důvodem pro krácení platby pojišťovnou z důvodu špatného technického stavu automobilu.


Články k tomuto tématu:

Kontakty

info@pneumatiky.cz
+420 547 425 372
volejte 8-20 hod.



cookie