Použité pneumatiky - proč je nekoupit?

01.09.2014

damaged-tyre-C

V aktuální ekonomické situaci většina z nás zvažuje vynaložení každé koruny, a proto i ve světě pneumatik hledají řidiči způsob, jak co nejvíce ušetřit. Na trhu se navíc často objevují ojeté pneumatiky, jejichž pořizovací cena je nižší, dezén zachovalý. Proč tedy kupovat nové, když spousta prodejců nabízí výhodně pneu jeté?

Přečtěte si, jaké jsou výhody a nevýhody používání pneumatik z druhé ruky, ať už zimních pneumatik či letních pneumatik, kromě úspory totiž přináší i mnohá rizika!

Hledáte kombinaci kvality a dobré ceny? Navštivte nás pneu bazar , nebo nabídku výprodeje pneu .

Jaká je minulost ojeté pneumatiky?

Velkou nevýhodu použitých pneumatik, je fakt, že nikdy věrohodně nezjistíte, na jakém vozidle pneu byly nazuty, kde byly provozovány, a jak se o ně předchozí majitel staral.

  • Nahušťoval je původní majitel pravidelně?
  • Mělo vozidlo nějakou nehodu, byla pneumatika poškozena?
  • Neskrývají se pod pláštěm nějaké vady?
  • Byla pneumatika skladována na suchém, čistém a tmavém místě?
  • Parkoval vůz v garážích, nebo na rozpáleném parkovišti sídliště?

Proč se jich původní majitel vlastně zbavuje?

Při koupi použitých pneumatik je jejich historie vždy otázkou. Ojeté pneumatiky mohly být nesprávně používány, jakkoliv poškozeny nebo špatně opraveny. A bohužel ne všechna poškození nebo opravy jsou vidět na první pohled. Nevhodnou opravu či poškození vnitřní části zjistí pouze kvalifikovaný technik v pneuservisu, který zhodnotí jejich stav před montáží.

Jaká je životnost ojeté pneumatiky

Jedna sada nových pneu se rovná cca třem sadám opotřebených (průměrně provozovaných). To platí v případě, že budete mít štěstí a narazíte na ojetou pneu bez skrytého defektu. Zkontrolujte hloubku vzorku na několika místech pneumatiky.

Dle platných předpisů musí mít zimní pneumatiky minimální hloubku dezénu 4 mm a letní pneumatiky 1,6 mm.

Stejná hloubka dezénu (1,6 mm) je i u motocyklů. Pro představu běžná pneumatika se běžným provozem za jednu sezónu opotřebuje průměrně o 2 mm. Přičítáním této hodnoty k minimální zákonné hloubce dezénu, můžete odhadnout, jak dlouho vám ojeté pneu vydrží.

Jaká jsou rizika použité pneu?

Každý řidič by měl zvážit všechna hlediska, tedy nejen to finanční, ale především také bezpečnostní. Nezapomeňte, že pneumatiky stárnou, i když se s nimi nejezdí. Směs, ze které jsou pneu vyrobeny, ztrácí léty na kvalitě, zejména při špatném způsobu skladování.

1 rok správného skladování = 3 týdnům používání (nebo nekvalitního skladování).

Pneumatiky, které byly provozovány více jak tři roky, nemají původní deklarované vlastnosti - u běžné zimní pneumatiky dochází po čtyřech letech ke změnám v jízdních vlastnostech, brzdná dráha se prodlužuje a pneu taktéž ztrácí přilnavost. Na mokrém povrchu nevykazují staré pneumatiky takový výkon jako ty nové a výrazně zhoršují brzdné vlastnosti vozidla.

Test rakouského autoklubu ÖAMTC prokázal, že auto, které má na přední nápravě obuty nové pneumatiky a na zadní nápravě opotřebované, může snadno dostat nezvladatelný smyk a nepomůže ani stabilizační program ESP. Největší riziko je hlavně na mokré silnici, kde hrozí srážka s druhým vozidlem či sjetí z vozovky. Pokud se stane, že má řidič k dispozici dvě pneumatiky starší, měl by opotřebené pneu obout na přední kola a nové pneumatiky na kola zadní. Nikdy ne naopak, ačkoliv to mnoho autoservisů i pneuservisů radí. Většina řidičů totiž snáz zvládne nedotáčivý smyk než přetáčivý.

643267_import-pneumatika-pneumatiky-koleso-matador-continental-crop-crop

Koupě použité pneumatiky

Z finančního hlediska lze tedy úsporu velmi těžce odhadnout, protože použité pneumatiky mají kratší životnost, ujedete na nich podstatně méně kilometrů než na pneumatice nové, a jejich cena v průběhu času může být velmi odlišná. Pokud se pro koupi ojetých pneumatik přesto rozhodnete, je vždy nutná jejich kontrola kvalifikovaným nestranným technikem v pneuservisu, který zkontroluje a zhodnotí jejich opravdový stav.

Zde je pár tipů a rad, které by měl řidič následovat, pokud si kupuje ojeté pneu:

  • pneumatiky by měly mít vždy stejné rozměry a typ - značku i kvalitu
  • pokud je auto zanedbané, je pravděpodobné, že pneumatiky byly zanedbávány také
  • ojeté pneumatiky se nedoporučují kupovat, pokud jsou na nich viditelné nekvalitní opravy, průrazy či jiná poškození, boule nebo pukliny na běhounu pneumatiky
  • nákup pneumatik, které mají datum výroby starší 10 let, se nedoporučuje, každý výrobce má stanovené "datum použitelnosti" svých pneumatik, po jejímž přesažení již pneu nejsou bezpečné ani spolehlivé
  • nepravidelné opotřebení je často znakem nedostatečné údržby
  • řidič by měl zkontrolovat hloubku dezénu např. k tomu uzpůsobeným pneuměřičem a změřit tlak v pneumatice

Koupí sjetých gum moc neušetříte

Opotřebované pneumatiky kupujete častěji a častěji pak také musíte řešit jejich přezutí. Ve výsledku může být úspora peněž velmi malá nebo žádná.

Nové a kvalitní pneumatiky mají smysl

Nové pneumatiky jsou v počátku sice dražší a investice to nebývá malá, ovšem ne z hlediska bezpečnosti a výdrže. Ve většině případů je životnost těchto pneumatik vyšší, jejich směs splňuje požadavky bezpečné jízdy a vzorek ubývá pomaleji. Naopak levné pneu často po dvou zimách ztrácí viditelně dezén i své jízdní vlastnosti. S častější výměnou a montáží jsou také spojené náklady na přezutí. Ve výsledku jsou ojeté pneu nákladnější, navíc se na ně ve většině případů nevztahuje žádná záruka, nebo jen velmi omezená.

Košík 0 Kč

Nákupní košík je prázdný.