Po-Ne
8-20 hod.

Pneumatiky budoucnosti podle Goodyearu? Koule

Datum: | Autor: Tomáš Valský

Automobilový průmysl nás doslova bombarduje jednou novinkou za druhou. Výrobci vozů se v čele s Teslou snaží o neustálý posun svého odvětví. V jejich závěsu se ale s dobou snaží jít i výrobci pneumatik. S pravděpodobně nejodvážnější a nejzajímavější myšlenou přišla americká společnost Goodyear, když představila kulatou pneumatiku s názvem Eagle 360 Urban. Ta by mohla být první gumou svého druhu na světě. Díky umělé inteligenci bude navíc schopna samostatného rozhodování.

Levitující pneumatika

Inženýři chtějí využít principu magnetické levitace, díky které by byla pneumatika fyzicky v kontaktu pouze s vozovkou. Samotného auta by se tedy nijak nedotýkala. Zdá se vám to jako sci-fi? I když to zní překvapivě, podobná konstrukce je reálná. Na principu „magnetického polštáře“ totiž už dnes jezdí desítky vlaků – nejbližším z nich je Transrapid v Německu.

 

Široká škála výhod: Od přilnavosti po parkování

A výhody? Mnohem lepší přilnavost a neuvěřitelná mobilita. Představte si, že byste mohli změnit úhel jízdy o devadesát stupňů během okamžiku bez nutnosti natáčet kola vozu. Parkování ve stísněném prostoru by nebyl problém za jakýchkoli okolností.

Podle Goodyearu by kulaté pneumatiky značně zvýšily kapacitu parkovišť bez zvětšování jejich plochy. Nedostatek parkovacích míst je přitom problém, se kterým se dnes potýká snad každé větší město.

Pohodlnější jízda než kdy dřív

Jízda na kulatých pneumatikách by byla navíc mnohem pohodlnější. Vnější část totiž pokrývají senzory, které budou průběžně měřit tlak, stav vozovky a další faktory.

Povrch pláště vzdáleně připomíná současné dezény, avšak s jistými rozdíly. Speciál materiál, ze kterého je tvořen, se díky zmíněným senzorům na mokrém povrchu stáhne a prohloubí drážky na odvod vody. Navíc automaticky mění tvrdost podle druhu povrchu, na kterém zrovna jedete.

Pneumatika s celoživotní zárukou

Kulový tvar by výrazně zvýšil životnost pne­umatik. Když by se totiž dezén začal opotřebovávat, stačilo by jej mírně pootočit a guma by byla jako nová.

Realizovatelný projekt? Ano, ale ne v nejbližší budoucnosti

Myšlenka bohužel počítá s výraznou změnou stávajících automobilů. Byla by třeba kompletně předělat podvozek a najít co nejefektivnější způsob přenosu energie z motoru do rozpohybování gumových koulí.

Goodyear nicméně přiznává, že pneumatika prozatím zůstává jen konceptem. Tím však kdysi byly i levitující vlaky, vznášedla, segwaye, jetpacky a samořízená elektrická auta.

„Na křižovatce autonomie, mobility a propojitelnosti dojde k revoluci. S tímto konceptem bude technologie pneumatik ještě důležitější, než je dnes. Aby byly budoucí autonomní automobily schopny bezpečné jízdy, budou se muset naučit zvládat miliony neznámých, kterým na cestách každý den čelíme. K tomu budou potřebovat přístup k datům a schopnost učit se a přizpůsobovat se."

Jean-Claude Kihn, prezident společnosti Goodyear pro Evropu, Blízký východ a Afriku.


Články k tomuto tématu:

Kontakty

info@pneumatiky.cz
+420 547 425 372
volejte 8-20 hod.



cookie