Po-Ne
7-19 hod.

Můžete přijít o řidičák kvůli pneumatikám? Ano, pokud…

Datum: | Autor: Tomáš Valský

Na letních pneumatikách jezdí v zimě jen řidič, kterému nezáleží na sobě ani na ostatních. I na zimních pláštích byste však měli pravidelně kontrolovat hloubku drážek. Tím hlavním důvodem je 100% chování vašeho auta v krizových situacích. Další motivaci by měly obstarat i časté kontroly Policie ČR. Ty se na začátku zimy zaměřují právě na pneumatiky a jejich stav.

 

Paragrafy „neokecáte“ a zákon 361/2000 Sb., konkrétně § 40a se vyjadřuje poměrně jasně. Vzhledem k tomu, že první mrazy a sníh máme za sebou, můžete ledovku čekat prakticky kdykoliv, minimálně ráno při cestě do práce.

 

4 milimetry jsou proto minimální hloubka dezénu, se kterou můžete beztrestně jezdit.

 


Zákon a trest

Pokud jste zatím nestihli přezout na zimní a jezdíte na letních gumách, nebo vám při kontrole naměří menší než 4mm hloubku dezénu, máte to za 2 000 Kč na místě, nebo 1 500 až 2 500 korun ve správním řízení. Celý proces se obejde bez bodového ohodnocení. Jedná se o přestupek Jiné porušení povinnosti, konkrétně § 125c / 1k).

 

Policista kontroluje hloubku pneumatiky

Policista kontroluje hloubku dezénu. Pokud ji posoudí jako nedostatečnou, dostanete v lepším případě pouze pokutu.

 

Situace se ale samozřejmě dramaticky mění ve chvíli, kdy je hloubka méně než 1,6 mm. V takovém případě dojde vždy na správní řízení, pokutu ve výši 5-10 000 korun a především zatížíte své řidičské konto 5 body.

 

Pokud navíc dojde k bezprostřednímu ohrožení provozu, bude vám odebrán řidičský průkaz na 6 měsíců až 1 rok. A při jízdě v zimě na pneumatikách prakticky bez vzorku takové ohrožení představujete prakticky neustále.


4 milimetry představují hranici rizika

Zimní gumy musí zvládat suchý i mokrý asfalt, sníh, led i břečku. To klade násobně větší nároky nejen na kvalitně navržený dezén ale především na směs. A z toho samého důvodu neexistuje laciná čínská pneumatika s dobrými výsledky z nezávislých testůVzorek je možné okopírovat, ale právě směs způsobuje mnohametrový rozdíl na brzdě.

 

Když se podíváte na grafiku níže, vidíte rozdíly v brzdné dráze na sněhu a na mokrém asfaltu. A to se bavíme o špičkovém produktu – Continental WinterContact TS860 získal bez ohledu na rozměr více než 10 prvenství v nezávislých testech. A bez přehánění můžeme říct, že jde o nejlepší zimní pneumatiku na trhu. Jak by asi dopadly jiné a neprověřené dezény?

 

Brzdná dráha sjetých pneumatik

 

Na sněhu je při brždění rozdíl mezi novým a ojetým pláštěm na 4 milimetry rozdíl celé 4 metry. Pokud byste pneumatiku ojeli až na 1,6 mm, zastavíte ještě o 10 metrů dále. V případě brždění na mokru je situace ještě horší. Na ojetých gumách byste v porovnání s novými plášti zastavili přesně o dva přechody pro chodce později… Vlastnosti se navíc zhoršují průběžně, nikoliv skokově.

 

Proto 4 milimetry představují poslední bod, kdy jsou za pneumatiku schopni se postavit výrobci, zákonodárci i nezávislí odborníci. Po jeho překročení můžete být sebelepší řidič, ale fyzikální zákony a počasí budou vždy proti vám. Na povinnost pravidelně kontrolovat hloubku přezutí upozorňuje i deník Blesk. Kvůli sjetým pneumatikám totiž na silnicích každou zimu zbytečně zemře mnoho lidí.

 


 

Přivítejte zimu na nových zimních gumách


Články k tomuto tématu:

Kontakty

info@pneumatiky.cz
+420 547 425 372
volejte 7-19 hod.



cookie