Minimální hloubka dezénu

03.03.2018 , Josef Drdlíček

Každý řidič musí pravidelně kontrolovat, zda nepřesáhl minimální hloubku pneumatik danou zákonem. Ta se liší v závislosti na ročním období i druhu vozidla. Řidiči by se neměli spoléhat jen na věk pneumatiky – rychlost opotřebení se vždy odvíjí od tvrdosti dezénu a jízdního stylu.


Zákon v České republice nerozlišuje období, platí minimální hloubka dezénu 1,6 mm a od 1.11. do 31.3. pokud to vyžadují povětrnostní podmínky, je minimální hloubka dezénu 4 mm.

  • U letních pneumatik je povolena minimální hloubka dezénu 1,6 mm.
  • U zimních pneumatik je povolena minimální hloubka dezénu 4 mm pro auta do 3500kg, u větších je to 6 mm.
  • Minimální hloubka dezénu u motocyklových pneumatik je také 1,6 mm.

Ukázka ojeté letní a zimní pneumatiky oproti novému vzorku pneu

Jak vypadají nové letní a zimní pneumatik před a po maximálním opotřebení? Rozdíl poznáte na první pohled.


Doporučená hloubka dezénu

Odborníci doporučují používat pneumatiky s hloubkou dezénu nad 4mm u zimních pneu a u letních pneumatik nad 3 mm. Pod tyto hodnoty hloubky dezénových drážek pneumatiky výrazně ztrácejí své kvalitativní a bezpečnostní vlastnosti.


Kontrola stavu hloubky vzorku

Úroveň minimální bezpečné hloubky drážek dezénu pneumatiky signalizují tzv. indikátory opotřebení. Jedná se o malé výstupky umístěné přímo v drážkách vysoké 1,6 mm - ty odpovídají minimální zákonem stanovené hloubce dezénu letních pneumatik. Pokud se tedy začnou sjíždět již i tyto indikátory, je nejvyšší čas na výměnu pneumatik. Pro vaši bezpečnost a i peněženku při kontrole je bezpečnější pneumatiky přezout ještě než se dostanete opotřebení pneumatiky na úroveň těchto indikátorů.


Jak změřit hloubku dezénu?

Jako první věc by jste měli správně nastavit vozidlo. Mělo by stát ideálně na rovině a můžete vytočit přední kola ke zlepšení přístupu. Pokud přikládáte hloubkoměr, měl by se přikládat cca 4 centimetry od bočního pláště, nebo tam, kde je pneumatika opotřebovaná nejvíce.

  • Pro změření aktuální hloubky drážek dezénu lze použít pneuměřič, kterým můžete zároveň změřit i tlak v pneumatikách.
  • Hloubku dezénu vždy kontrolujte na více místech běhounu (vně, na středu i uvnitř) na všech pneumatikách nazutých na vozidle.
  • Měření hloubky dezénu by se mělo provádět pravidelně každý měsíc nebo vždy před dlouhou pracovní či volnočasovou jízdou, např. cesty do zahraničí

pneumeric jak změřit hloubku dezénu

Pro orientační rychlé měření postačí kovová mince. Vložíte minci do drážky běhounu a podle toho okamžitě vidíte jak hluboko mince je.

  • U letních pneu se používá pětikorunová mince, tak aby číslo bylo vzhůru nohama. Pokud je vidět celé číslo 5, je potřeba pneumatiky vyměnit.
  • U zimních se to testuje s padesátikorunou. Pokud je vnější kraj viditelný, taktéž musíte měnit pneumatiky za nové.

4 nebezpečí při jízdě na sjetých pneumatikách

  1. Při silniční kontrole můžete mít problémy s Policií ČR.
  2. Se sjetými pneumatikami "neprojdete" na STK.
  3. Při nehodě na sjetých gumách vám pojišťovna neproplatí škodu.
  4. Chování vozu na suché i mokré silnici je výrazně horší. Prodlužuje se brzdná dráha, auto hůře reaguje a zvyšuje se i riziko aquaplaningu.

Jak vypadá kontaktní plocha u sjetých pneu na mokru?

Pneumatiky jsou jedinou spojnicí mezi autem a vozovkou. Podívejte se na svou ruku, jen plocha o velikosti lidské dlaně drží váš automobil na silnici. Obutí s dostatečnou hloubkou dezénu je základem bezpečné jízdy.  Pokud nemají vaše pneumatiky dostatečnou hloubku dezénu, nestačí na mokré vozovce odvádět vodu.

Jak vypadá kontaktní plocha sjeté a nové letní gumy, která čelí aquaplaningu nebo slushplaningu? Mrkněte na názornou ukázku od Continentalu.

hloubka dezenu a vliv na brzdnou dráhu

Co z obrázku vyplývá?

  • Opotřebované pláště mají sníženou stabilitu a mohou nastat problémy na mokré vozovce už při nižších rychlostech. 
  • Je snížený přenos hnacích a brzdných sil
  • Stačí málo a při nenadálé průtrži mračen můžete snadno vyletět z vozovky. V 90 km/h není kontakt se silnicí dokonce prakticky žádný. Myslete na bezpečí své i svých blízkých a nepodceňujte hloubku dezénu.

Jak vypadá brzdná dráha na mokru v závislosti na hloubce dezénu

Čím je hloubka dezénu menší, tím je brzdná dráha na mokré vozovce delší. Logickou úvahu potvrzují výrobci pneumatik i studie tuzemského Autoklubu České republiky nebo ÚAMK.

Automobil se sjetými gumami zastaví dál, protože síť drážek na běhounu nestíhá odvádět vodu tak dobře jako nové pláště. Navíc celou situaci doprovází riziko aquaplaningu způsobené ztrátou přilnavosti mezi pneumatikou a vozovkou. Dodržování minimální hloubky dezénu je nezbytné, od této hranice začíná být jízda výrazně nebezpečná. Názorně to ilustruje následující obrázek.

brzdne drahy v závislosti na hloubce dezénu


Hlubší vzorek by měl být v zadu

Chcete-li zajistit bezpečnost a optimální výkon vašeho vozidla, je důležité brát v úvahu umístění pneumatik s hlubším vzorkem. Odborníci na bezpečnost doporučují umístit pneumatiky s větším vzorkem na zadní nápravu. Toto doporučení vyplývá z faktu, že většina automobilů je vybavena hnanou přední nápravou a při krizových situacích se váha přenáší na přední část vozidla. Při rychlém brzdění instinktivně tlačíme na brzdový pedál, což má za následek přenos hmotnosti na přední nápravu a zároveň odlehčení zadní části vozidla. Tento mechanismus může vyvolat riziko přetáčivého smyku, což je obtížněji ovladatelná situace, a v případě bočního nárazu může mít tragičtější následky než srážka čelní.

Samozřejmě, optimální je vyměnit všechny čtyři pneumatiky, abyste zajistili rovnoměrné opotřebení a výkon vozidla. Pamatujte také, že stav vzorku pneumatiky nám může prozradit informace o celkovém stavu podvozku. Abnormální opotřebení, jako jsou sjeté vnitřní nebo vnější okraje dezénu, mohou naznačovat problémy s geometrií nebo nefunkční tlumiče.

U výrobců jako je BMW je doporučováno, aby rozdíl vzorků mezi nápravami nepřesáhl 2 mm a rozdíl stáří pneumatiky byl do 4 let. Nesoulad v hloubce dezénů může ovlivnit funkci elektronických systémů, jako je ESP, který by měl být schopen zabránit smyku. Je proto vhodné pravidelně střídat pneumatiky mezi nápravami, ideálně mezi sezónami. Při nákupu nových pneumatik je také lepší investovat do celé sady, než pouze do jednoho páru. Vaše bezpečnost na silnici by měla být vždy na prvním místě.


Dojíždění zimních pneumatik v létě

Co udělat s vašimi zimními pneumatikami poté, co mají ještě 4 mm vzorku po zimní sezóně? Možná si říkáte: "Na další zimu už nebudou stačit, tak proč je nevyužít v létě?" Nicméně, je to skutečně bezpečná volba?

Odborníci z oblasti automobilové bezpečnosti nedoporučují tento přístup. Podle testů se totiž ukázalo, že používání zimních pneumatik v létě může znamenat až o 20 % delší brzdné dráhy ve srovnání s letními pneumatikami. Zimní pneumatiky také zvládají hůř boční zatížení v zatáčkách a navíc zvyšují spotřebu paliva.

Nicméně je důležité vzít v úvahu stav opotřebení pneumatik a okolní teploty. Zimní pneumatiky se rychleji zahřívají, protože jsou vyrobeny z měkčího materiálu a mají zářezy pro lepší trakci na sněhu. Experimenty ukazují, že nová zimní pneumatika s hloubkou dezénu 8,4 mm se zahřívá více než ojetá zimní pneumatika s hloubkou dezénu 4,1 mm. Z toho plyne, že jezdit na nových zimních pneumatikách v létě může být rizikové, protože v extrémním případě by mohly dokonce prasknout.


Nejčastější rozměry osobních pneumatik Skoda Octavia
Nejčastější rozměry SUV a 4x4 pneumatik SUV Jeep
Nejčastější rozměry dodávkových pneumatik Dacia Van

Motocykly, mopedy a skútry

Minimální dovoléná hloubka motocyklových pneumatik je 1,6 mm. Pro skútry a mopedy do 50 cm³ je to 1,0 mm

Nejčastější rozměry pro motorky Motocyklove pneu
Nejčastější rozměry pro skútry

Skutrove pneu


 Aktualizováno 9. srpna 2023

Košík 0 Kč

Nákupní košík je prázdný.