Kontrola geometrie kol na vozidle

15.01.2014 , Josef Drdlíček

Nápravy, kola a pneumatiky patří k nejvíce namáhaným dílům na vozidle. Časté nárazy od výmolů, případně do obrubníku, to jsou jen některá z rizik, se kterými se řidiči setkávají téměř každý den.

V těchto situacích dochází nejen k poškozování závěsů, čepů, tlumičů a pneumatik, ale především se postupně mění přesné nastavení geometrie kol. Víte, jak ovlivňuje geometrie kol životnost pneumatik a kdy ji nechat zkontrolovat?


Co může poškozená geometrie kol způsobit

Jízda se špatně nastavenou geometrií kol může být nejen nebezpečná, ale dochází při ní i k ekonomickým ztrátám vlivem poškození pneumatik, nápravy, řízení a zvýšené spotřeby paliva.

Správně nastavená geometrie náprav, podle hodnot výrobce, zajišťuje ideální ovladatelnost vozu, přesnost a komfort při řízení vozidla, a tím i bezpečnost jízdy. Současně díky nižšímu valivému odporu snižuje míru opotřebení běhounu pneumatiky a pozitivně ovlivňuje i spotřebu paliva.


Jak poznám, že je geometrie kol poškozená?

První jednoduchou kontrolu správnosti geometrie vašeho vozidla si můžete udělat sami, na rovném a bezpečném úseku silnice. Na malou chvíli pusťte volant a sledujte chování automobilu. V případě, že se automobil samovolně stáčí na některou ze stran, je geometrie poškozená a je třeba ji nechat znovu správně seřídit.

Kontrola geometrie kol se doporučuje také v těchto případech:

  • Jakákoliv menší či větší havárie
  • Najetí do hlubokého výmolu
  • Při nárazu kolem na překážku
  • Po montáži nových pneumatik
  • Při zjištění nerovnoměrného, zvětšeného opotřebení pneumatiky
  • Po opravě nápravy nebo řízení

Pokud vás nepotká žádný z uvedených případů, doporučují výrobci provést kontrolu geometrie v servisu minimálně jednou za rok.


Základní parametry geometrie kol

Kontrola geometrie kol se zaměřuje především na správné nastavení dvou základních parametrů:

1. Odklon kola

Odklon kola je úhel, který ve směru jízdy svírá svislá osa kola od svislé roviny. Pokud je tento odklon od svislé roviny příliš velký, dochází k nerovnoměrnému opotřebení běhounu pneumatiky. V případě velkého kladného nebo záporného odklonu, dochází k opotřebení pneumatik a to na vnitřní nebo vnější hraně běhounu ve formě opotřebovaného pá­su.

Hodnoty nastavení odklonu kola jsou stanoveny výrobcem tak, aby při různých režimech jízdy měly pneumatiky co největší kontaktní plochu s vozovkou.

geometrie-kol sjety-vs-dobry-dezen

2. Sbíhavost kol

Sbíhavost kol je rozdíl vzdáleností, měřený na předním a zadním okraji ráfku ve výši poloměru kol nad vozovkou. Správné nastavení sbíhavosti výrazně ovlivňuje jízdní vlastnosti a ovladatelnost vozidla.

V případě velké sbíhavosti je vozidlo v zatáčkách nedotáčivéběhoun pneumatiky je nadměrně opotřebovávaný na vnější straně běhounu.

Pokud dojde na vozidle k tzv. rozbíhavosti, kdy je vzdálenost na předním okraji ráfku vyšší než na zadním okraji, je vůz v zatáčkách přetáčivý a běhoun pneumatik se nadměrně opotřebovává z vnitřní strany.


geometrie5


Jak se dělá a kolik stojí geometrie kol

Dřívější metody měření byly poměrně zdlouhavé. Trvaly několik desítek minut a výsledky často nebyly zrovna přesné. Současná měřící zařízení jsou vybavena moderními technologiemi s měřením laserem nebo pomocí kamerových systémů, které dokáží vyhodnotit aktuální stav geometrie za několik minut.

Cena kontroly a nastavení geometrie kol se pohybuje v rozpětí od 500 do 1000 Kč. Přesto je její pravidelná kontrola důležitá nejen pro vaši bezpečnost, ale i pro zvýšení životnosti pneumatik a dalších částí vozu. Jejich předčasná oprava nebo výměna, způsobená špatnou geometrií, bývá výrazně nákladnější.


Chyba může být i v tlumičích

Zhoršené jízdní vlastnosti a vyšší opotřebení pneumatik můžou mít na svědomí také opotřebované tlumiče.

Správně fungující tlumiče udržují neustálý kontakt pneumatiky s vozovkou. Pokud jsou poškozené, výrazně se prodlužuje brzdná dráha, a to hlavně na nerovném povrchu a za mokra. Pokud jsou na vozidle použity elektronické bezpečnostní systémy jako např. ABS nebo ESP, je brzdná dráha ještě delší a opotřebení pneumatik se zvyšuje ještě více.

Podle dlouhodobých testů bylo prokázáno, že vozidlo s tlumiči opotřebovanými na 65% má po ujetí 90 000 km o 10% opotřebovanější pneumatiky.

Jak poznáte vadné tlumiče:

  • Řízení vozidla je citlivější na boční vítr
  • Na běhounu vzniká opotřebení ve tvaru plošek nebo má pilovitý tvar
  • Vozidlo se při akceleraci nebo při jízdě po nerovném terénu houpe
  • Při brzdění se více "ponoří" do předních kol
  • Do volantu se přenáší větší vibrace
  • Vozidlo na nerovnostech odskakuje do stran a je nutná korekce volantem

Jízda s opotřebenými tlumiči může být velmi nebezpečná, proto je nechte pravidelně kontrolovat a to hned při prvních příznacích, nebo každých 20 000 km. Cena diagnostiky tlumičů se pohybuje kolem 250 Kč.

Košík 0 Kč

Nákupní košík je prázdný.