Jak zvládnout defekt? S těmito pneu neztratíte kontrolu nad vozem

06.06.2016 , Josef Drdlíček

Moderní pláště jsou velmi odolné a jen tak něco je neprorazí. Přesto se s defektem pneumatik dle průzkumu společnosti Goodyear zaměřeného na zkušenosti řidičů s proraženými plášti potkal alespoň 1x za život každý třetí motorista v Česku.

Při pohledu na české silnice se není čemu divit, že častým zdrojem proražených plášťů jsou výmoly. Dále se na vyšším počtu píchnutí podílí ostré předměty nebo prudké nárazy na obrubník při parkování. Zvládli byste defekt při vysoké rychlosti?
defekt_pneu_

Jak poznáte únik tlaku vzduchu?

Ucházející pneu si nemusíte ani všimnout. Defekt zpravidla nedoprovází žádná velká rána, i proto je nebezpečný. Po najetí na ostrý předmět uslyšíte prudké syknutí a jemné syčení. Auto se začne vlnit, nebo jak se říká "plavat".

Jaká je správná reakce?

Zachovejte chladnou hlavu. Většina řidičů při nestandardním chování vozu automaticky brzdí. U prasklé pneumatiky přidejte mírně plyn, abyste dojeli na bezpečné prostranství. Pokud máte vhodné místo na dosah, zastavte zvolna pouštěním plynového pedálu.

Jaká bezpečnostní opatření nesmíte podcenit?

Po zastavení zatáhněte ruční brzdu a zařaďte jedničku. Oblečte se do reflexních vest. Pokud stojíte na frekventovaném nebo nepřehledném úseku, blikejte výstražnými světly a 100 m za automobil postavte výstražný trojúhelník. Pak můžete vyměnit prasklou gumu nebo zavolat asistenční službu.

Podle průzkumu společnosti Axa jen 55 % Čechů umí vyměnit píchlé kolo. Každý pátý řidič
(19 %) raději zavolá asistenční službu.

Chcete jezdit v pohodě a bez starostí z defektu? Máme pro vás řešení

a) Run-flat neboli samonosné pneumatiky

Pneumatiky typu runflat drží tvar, i když z nich unikne všechen vzduch. Přitom nejsou zas o tolik dražší než klasické pláště. Například dojezdová Pirelli P7 Cinturato v rozměru 205/55 R16 vás vyjde jen o tři stovky dráž než stejnojmenný model bez technologie run-flat. S poškozenou run flat pneumatikou můžete najet ještě dalších 80 km při maximální rychlosti 80 km/h. Samonosné pneumatiky se obouvají pouze na vozy s funkčním systémem monitoringu tlaku v pneumatikách - TPMS. Pokud máte starší vozidlo a chtěli byste jezdit na runflatech, musíte si nechat systém dodatečně namontovat. ✔ bezpečný dojezd bez nutnosti okamžité výměny pláště

✘ nižší jízdní komfort

✘ vyšší valivý odpor

runflat

Run-flat pneumatiky se nezdeformují, ani když se vyfoukne všechen vzduch.
Mají zesílenou bočnici ze speciální směsi.

b) Samozacelující pneumatiky - nová úroveň bezpečí

Druhou skupinou plášťů, se kterou pocítíte větší klid na cestách, jsou samozacelující pneu. Samy utěsní průpich po hřebíku, aniž byste museli zastavovat a měnit pláště.

Unikátní technologii aplikují na vyráběné pneumatiky zatím jen vybrané prémiové značky jako Pirelli, Continental, Hankook nebo Michelin. Přestože každý výrobce představil svou inovaci pod jiným názvem, základní princip je vždy stejný: speciální těsnící vrstva uvnitř běhounu brání úniku tlaku vzduchu. Ochranný pás zůstane díky své flexibilitě vždy neporušený a defektu se přizpůsobí.

U samozacelujících pneumatik se doporučuje použití TPMS.

✔ funkční i po odstranění ostrého předmětu z pláště

✔ jízdní komfort jako u běžných pneumatik

✘ vyšší cena, vyšší hmotnost pneumatiky

✘ nechrání bočnici

contiseal_

Samozacelující continentalky mají na bočnici označení ContiSeal, u Pirelli se můžete setkat s názvem Seal Inside. Pozadu nezůstal ani Michelin a zavedl do automobilového světa termín Selfseal. Technologie Hankooku nese název SealGuard. Na obrázku můžete vidět studii pneumatiky s inovací ContiSeal.

Zimní pneumatiky s technologií run-flat

Pirelli SCORPION WINTER - 255/55 R18 109 H

Continental WinterContact TS 850P SUV - 235/55 R19 101 H

GoodYear UltraGrip 8 - 195/55 R16 87 H

Letní pneumatiky s technologií run-flat

Continental PremiumContact 5 - 205/60 R16 92 V

Michelin Pilot Sport 3 - 245/35 ZR18 92 Y

Dunlop SP Sport MAXX TT - 225/45 R17 91 W

Zimní pneumatiky se samozacelovací technologií

Continental WinterContact TS 850P - 235/45 R17 94 H

Pirelli WINTER SOTTOZERO Serie III - 235/45 R18 94 V

Letní pneumatiky se samozacelovací technologií

Continental SportContact 5 - 235/45 R17 94 W

Continental EcoContact 5 - 215/55 R17 94 V

Doporučujeme

Nechcete platit plnou částku za zničenou gumu? Přidejte v košíku k pneumatikám službu Pneujištění a za pouhých 30 Kč/ks na 3 roky vám vyměníme proraženou pneumatiku. Nepříjemná komplikace v podobě defektu pneu vás nebude alespoň tolik finančně bolet.

Košík 0 Kč

Nákupní košík je prázdný.