Po-Ne
7-19 hod.

Češi bourají každých 5 minut, nejvíce chodců zemře v noci

Datum: | Autor: Tomáš Valský

Loni zemřelo na silnicích 111 chodců a 44 cyklistů, k většině nehod došlo v noci. Pokud nenosí reflexní prvky, řidiči si jich všimnou až na poslední chvíli, a často nestihnout zastavit. Společnost Besip proto vyvinula aplikaci, se kterou budete vždy vědět, z kolika metrů vás řidič uvidí, a kolik času na zastavení má.

Aplikace věrně znázorňuje běžné dopravní situace, ke kterým dochází při zhoršené viditelnosti. Její používání je zcela intuitivní. Jednoduše navolíte, jak je chodec daleko, jeho oblečení, počasí a denní dobu. Vše sledujete z pohledu řidiče, sami tak můžete vyhodnotit, nakolik je chodec viditelný.

 

Fungování aplikace BESIP

 

I pro zkušené řidiče může být výsledek překvapivý. S rozsvícenými světly uvidíte v noci chodce vzdáleného 50 metrů bez reflexních prvků velmi špatně, na 80 metrů už je zcela neviditelný.  Aplikaci si můžete sami vyzkoušet na následujícím odkazu.

Společnost BESIP pořádá řadu přednášek, kurzů a akcí, jejichž cílem je snížení počtu dopravních nehod. Aplikace viditelnost má upozornit chodce, aby v noci nenosili tmavé oblečení, a řidiče na rizika jízdy v noci a za špatného počasí.

Počet dopravních nehod roste, sražených chodců ale ubývá

I když počet sražených chodců v posledních letech klesá, dopravní nehody jsou stále častější. Za rok 2017 se jich v ČR odehrálo 104 000, což je meziroční nárůst o 5000. Rok 2018 zatím nevypadá ještě hůř. Za první čtvrtletí zemřelo na silnicích 93 lidí, což je o 7 více než loni.

Statistiky se shodují, že mezi nejčastější příčiny patří kombinace vysoké rychlosti, špatné viditelnosti a nepozornosti. Nejvíc chodců zemře na silnicích v listopadu a prosinci, hlavně kvůli mlhám a dešťům, které jsou pro tyto měsíce typické.  Velmi účinný a jednoduchý způsob, jak mohou chodci zlepšit svou viditelnost, jsou reflexní prvky.

Řidič s dobrým zrakem zpozoruje chodce s reflexními prvky desetkrát dřív, než osobu v modrém nebo černém oblečení. I jediný proužek udělá obrovský rozdíl, nejlepší je však reflexní vesta. Ta je sice dražší, ale o to účinnější.

 

 Z kolika metrů vidí řidič chodce

Při špatné viditelnost rozhodují pneumatiky

Pokud řidič v noci narazí na chodce bez reflexních prvků, má na zastavení při nejlepším několik desítek metrů. Právě v těchto situacích rozhoduje kvalita vašeho obutí.

Magazín Autobild testopval brzdnou dráhu nejčastějšího rozměru 195/65 R15. Ukázalo se, že nejkvalitnější pneumatiky zvládnou na suchu při rychlosti 100 kilometrů za hodinu zastavit už na 34,5 metrech. Nejhorší pláště však potřebovaly o 7 metrů víc.

 Test brzdné dráhy magazínu Autobild

 

V dešti byl pak rozdíl přímo propastný. Nejlepší gumy zastavily při rychlost 80 kilometrů za hodinu na 35 metrech, ty nejhorší potřebovaly až 52 metrů. I když tedy začnete brzdit okamžitě, jak chodce zahlédnete, nemusí to stačit. Řeč je tu přitom o nových dezénech – u opotřebených pneumatik je brzdná dráha ještě delší.

Podle testu má nejlepší brzdnou dráhu na mokru (34,3 m) dezén Bridgestone Turanza T005, na suchu pak vedly pláště Hankook Ventus Prime 3 (34,5 m).


Články k tomuto tématu:

Kontakty

info@pneumatiky.cz
+420 547 425 372
volejte 7-19 hod.



cookie