Dojíždět zimní pneumatiky v létě je risk. Neušetříte a zvyšujete riziko nehody

04.05.2018

I když mohou řidiči od prvního dubna bez obav jezdit na letních gumách, řada z nich stále nepřezula. Jde o nebezpečný nešvar, kterému naše zákony bohužel nepřímo nahrávají. Zatímco v zimě musí mít dezén hloubku minimálně 4 milimetry, v létě stačí jen 1,6 milimetru. A navzdory všem rizikům je dovoleno zimní pneumatiky používat celoročně.

Řada řidičů tak bohužel dojíždí sjeté zimní gumy i během letních veder. Vede je k tomu touha ušetřit, protože díky tomu nemusí kupovat sadu letních plášťů. Pomineme-li fakt, že na rozpáleném asfaltu se zimní směs rychle seškvaří a po pár měsících budou pláště k ničemu, utratíte kvůli vyšššímu valivému odporu někdy i tisíce korun za benzín navíc. Hlavním důvodem by však měla být vaše bezpečnost. O kolik se prodlužuje brzdná dráha ukazuje infografika níže.

dojíždění zimních v létě - continental

Při rychlosti 100 km/h je rozdíl v brzdné dráze mezi zimní a letní pneumatikou okolo 6 metrů. A u vyšších rychlostí je rozdíl ještě mnohem větší. 


Rozdíly mezi letním a zimním dezénem

Směs zimních pneumatik se od těch letních výrazně liší. Kromě jízdy na suchu a mokru si totiž musí poradít i s hlubokými mrazy, ledovkou, sněhem a břečkou. V horku se však jejich guma snadno přehřeje, čímž, ztrácí své jízdní vlastnosti a stabilitu. Také je přirozeně měkčí, kvůli čemuž se na tvrdém asfaltu rychle sjíždí.

Zcela odlišná je i struktura běhounu. Kvůli výraznějšímu drážkování mají zimní pneumatiky menší styčnou plochu s vozovkou. Zjednodušeně lze říci, že letní gumy mají stopu o velikosti pánské dlaně a zimní pouze dlaně dámské. To přirozeně vede k horší ovladatelnosti a zvýšení brzdné dráhy. Rozdíl mezi prémiovou letní pneumatikou a čínskou zimní tak může činit až 20 metrů!

Odlišné uspořádání lamel vede i k tomu, že zimní pneumatiky jsou výrazně hlučnější, hlavně při vysokých rychlostech. To vede společně s horší stabilitou ke snížení jízdního komfortu.


5 důvodů, proč odložit zimní gumy na léto do garáže

  1. Ve srovnání s letními gumami mají o 45 % delší brzdnou dráhu na mokru a o 15 % na suchu.
  2. Snížení odolnosti vůči aquaplaningu až o 20 %
  3. O 12 % nizší přilnavost v zatáčkách
  4. Zhoršení stability ve vysokých rychlostech
  5. Výrazně horší jízdní komfort a vyšší hlučnost

Na zimních gumám neušetříte ani korunu

Jízda na zimních gumách se vám může se vám ve výsledku dost prodražit. Mají totiž o 15 až 20 % horší valivý odpor, který zvyšuje spotřebu paliva. To se projeví hlavně na dlouhých cestách, třeba na dovolenou. Volba pneumatiky ovlivňuje vaši celkovou spotřebu z 10 %. Jízdou na nevhodných pláštích tak zatěžuje nejen vaši peněženku, ale i životní prostředí - čím více benzínu spálíte, o to víc splodin vyprodukujete.

Porovnání vzorku zimní a letní pneumatiky

Vysoká spotřeba navíc není jediným důvodem, proč je jízda na zimních pláštích v létě neekonomická. Po několika měsících jízdy na horkém asfaltu budou gumy na odepsání. Dokonce i pokud budete pneumatiky minimálně namáhat a zvolíte klidnou a dynamickou jízdu, znehodnotí se měkký dezén na tvrdém horkém povrchu velmi rychle

 


Prohlédněte si naši nabídku letních dezénů!

Chci vybrat letní pneu

Připojené obrázky

Košík 0 Kč

Nákupní košík je prázdný.