Autoklub ČR varuje: dojíždět zimní pneumatiky v létě je hazard

15.04.2018 , Josef Drdlíček

pneu Snad každého řidiče někdy napadlo, že by mohl "dojet" opotřebované zimní pneumatiky v létě. Česká legislativa tomu v podstatě nahrává. V zimě je totiž minimální tolerovaná hloubka dezénu 4 mm, zatímco v létě by měly být na vozidle pneumatiky s hloubkou minimálně 1,6 mm. Existuje však řada důvodů, proč odborníci jízdu na zimních gumách v létě nedoporučují.

Rozdílná směs

Zimní dezénová směs je zcela nevhodná pro jízdu na horkém asfaltu. Směs pro zimní pneumatiky je složena tak, aby se její optimální vlastnosti projevily v teplotním rozmezí klasické středoevropské zimy, tedy od -15 °C do +7 °C. Při vyšších teplotách ztrácí přilnavost, zvyšuje se valivý odpor, rychle se opotřebovává a zvyšuje hlučnost. Letní pneumatiky mají ideální jízdní vlastnosti pře teplotách 15 °C až +45 °C.

Rozdílná struktura běhounu

Běhoun zimních pneumatik bývá rozdělen na více samostatných bloků, které jsou prořezány hustou sítí lamel důležitých pro záběr na sněhu. Současně je typický i menší počet obvodových drážek než u letních pneumatik, které jsou důležité pro rychlý odvod vody. U směrových zimních dezénů s vynikajícími záběrovými schopnostmi tyto obvodové drážky dokonce chybí úplně.

Zimní guma musí bezpečně zvládnout hlavně jízdu na suché a mokré vozovce, na sněhu i ledu,a to při nízkých teplotách. Běhouny letních pneumatik jsou navrženy jen na suchou a mokrou vozovku. Proto je v letním dezénu více místa pro technologie sloužící k maximálnímu odvodu vody. Současně ale musí být bezpečné při vyšších rychlostech, a to jak v přímém směru, tak i při jízdě v zatáčkách.

Jak se ale zimní pneumatiky chovají v letních podmínkách a je jejich používání v tomto období bezpečné? Tímto jevem se podrobně zabýval i Autoklub České republiky.

Test Autoklubu ČR "Dojíždění opotřebených zimních pneumatik v létě"

Besip V roce 2014 provedl Autoklub ČR srovnávací test zimních a letních pneumatik použitých v letních podmínkách. Cílem tohoto testu bylo především upozornit řidičena úskalí a bezpečností rizika, která jsou spojená s dojížděním zimních pneumatik v létě.
Na testovacích vozidlech VW GOLF VI a VII se vystřídaly jak nové letní pneumatiky s rozměrem 195/65 R15, tak i částečně opotřebované letní pneumatiky (hloubka dezénu 3 mm) a opotřebované zimní pneumatiky (hloubka dezénu 3 mm) v nejpoužívanějším rozměru v ČR.

Testované dezény Typ dezénu Hloubka dezénu
Continental PremiumContact 5 letní 8 mm
Michelin Energy Saver+ letní 8 mm
Barum Brillantis 2 letní 8 mm
Debica Presto letní 8 mm
Rockstone Radial F109 letní 8 mm
Continental ContiPremiumContact 5 letní 3 mm
Barum Brillantis 2 letní 3 mm
Michelin Alpin A4 zimní 3 mm
Sava Eskimo HP zimní 3 mm

Aquaplaning
Pneumatiky byly testovány v podmínkách, které odpovídají silnému dešti, který v běžném silničním provozu znamená časté bezpečnostní riziko. Test odolnosti proti podélnému aquaplaningu prokázal jednoznačně lepší výsledky nových letních pneumatik. Jejich rychlost v okamžiku ztráty kontaktu s vozovkou byla výrazně vyšší než u opotřebovaných letních i zimních pneumatik. U příčného aquaplaningu byly výsledky podobné. Brzdění
V délce brzdné dráhy se snad nejvíc projevily výrazné rozdíly mezi novými a ojetými pneumatikami, stejně jako mezi letními a zimními dezény.
Jedničkou v brzdění na mokru se stal nový dezén Continetal PremiumContact 5 , vozidlu s těmito pneumatikami stačilo k zabrzdění z rychlosti 100 km/h pouze 67,2 metru. Nejlepší zimní pneumatika Michelin Alpin A4 potřebovala k zastavení ze stejné rychlosti 87,9 m a další zimní pneumatika Sava Eskimo HP potřebovala k úplnému zastavení dokonce 96,5 m. V brzdění na suchu nebyly rozdíly v brzdných drahách tak výrazné. Handling

Na dráze s mnoha zatáčkami opět vévodil na mokrém povrchu dezén Continental PremiumContact 5. Jeho průměrný čas na okruh byl 86,2 sekund. Nejlepší zimní pneu Michelin Alpin A4 zajela čas 96 vteřin.

Ani handling na suché vozovce nepřinesl výrazné rozdíly, podobně jako test brzdění na suché vozovce. Přesto oba zimní dezény skončily v poli poražených.

Měření hluku
Vnější hluk pneumatik byl měřen při rychlosti městského provozu (50 km/h) a mimo město (80 km/h). Přestože se očekávalo, že budou zimní pneumatiky za vyšších teplot hlučnější, měření větší rozdíly nezaznamenalo.

Vyplatí se dojíždět zimní pneumatiky? Rozhodně NE. V testu Autoklubu ČR bylo změřeno, že v okamžiku zastavení vozidla s nejlepšími letními pneumatikami z rychlosti 100 km/hod, jelo vozidlo s nejlepšími zimními pneumatikami ještě stále rychlostí 48,6 km/hod. Brzdná dráha se tedy prodloužila o celých 20 metrů Pokud přece jen chcete zkusit "úspornou", ale nebezpečnou variantu dojíždění zimních pneumatik v létě, pamatujte si, že je třeba:
  • snížit rychlost jízdy
  • upravit váš styl jízdy - jezděte plynule, klidně, brzděte včas a snažte se ještě více předvídat
  • jezdit opatrně do zatáček - nedotáčivost těchto pneumatik se projevuje tzv. odklouzáváním vozidla směrem ven ze zatáčky.

Košík 0 Kč

Nákupní košík je prázdný.