I přes moderní, odolné konstrukce pneumatik, je defekt pro řidiče stále nepříjemnou situací, se kterou musí na cestě počítat. Přesto, že se každý rok objeví několik revolučních konceptů pneumatik bez tlakového vzduchu, v sériové výrobě automobilů dál přetrvávají tlakové, bezdušové pneumatiky, které prostě občas defekt postihne.
Defektu je možné částečně předcházet
Nejdůležitější je průběžná kontrola tlaku pneumatiky. Zejména pak před delší cestou, a v letních měsících, kdy nastávají největší rozdíly venkovních teplot a tím i tlaku v pneumatikách.
Podle průzkumu společnosti GoodYear dostalo defekt na letní dovolené 13,4 %českých řidičů. Dalším zajímavým zjištěním je, že až 30% defektů se stalo dotazovaným řidičům v noci.
Riziko defektu narůstá i se stářím pneumatiky a jejím opotřebením.
Pokud tedy chcete defektu předejít, vyvarujte se:
- jízdy na podhuštěných pneumatikách
- přetěžování vozidla
- je-li to možné, jízdy po nekvalitním povrchu
- nešetrného parkování u obrubníku
- jízdě po krajnici
Moderní technologie zvyšují bezpečnost při defektu
Od 15.9. 2009 nejsou v ČR u osobních vozidel, povinná rezervní kola. Avšak v případě, že vozidlo nemá rezervní kolo, musí být vybaveno dojezdovými pneumatikami typu Runflat nebo opravnou sadou na defekty.
- Výběr technologie opravné sady je na rozhodnutí řidiče.
- Exituje řada způsobu, jak vyřešit opravu bezdušových pneumatik, což jsou dneska prakticky téměř všechny pro osobní, SUV, dodávkové a nákladní vozidla.
1. Asistenční služby
Snadnou cestou pro vyřešení defektu může být i využití asistenční služby, například z povinného ručení. Pokud se však chcete spoléhat na tuto službu, raději si předplaťte některou z asistenčních karet. Vždy se ale přesně informujte, na jaké služby máte v ceně karty nárok.
Pokud vás zastihne defekt dál od většího města, počítejte s tím, že dojezdový čas mechanika může být delší.
2. Runflat - pneumatiky, které řeší defekt za vás
Před pár lety, byly ještě modely dojezdových pneumatik Runflat konceptem budoucnosti a dnes už se běžně objevují na vozidlech. Bočnice těchto pneumatik jsou zesílené natolik, že v případě defektu nedojde k jejich úplné deformaci. Proto v takovém případě můžete dojed bezpečně k nejbližšímu pneuservisu, bez nutnosti jakékoliv opravy na cestě. Dojezd s Runflat pneumatikou poškozenou defektem je však omezen na zhruba 80 km, a to při maximální rychlosti 80 km/h.
Výhody
- Vyšší bezpečnost při defektu
- Snadný, bezproblémový dojezd na opravu, bez nutnosti opravy na cestě
Nevýhody
- Vyšší pořizovací cena
- Díky tužším bočnicím mají pneumatiky menší komfort jízdy
- Runflat pneumatiky musí být na vozidle na všech čtyřech kolech současně.
- Vozidlo s těmito pneumatikami musí být vybaveno systémem na kontrolu tlaku (TPS)
Výborná dojezdová zimní pneumatika je například Pirelli Winter 210 Sottozero Serie II.
3. Těsnící tmely - rychlá oprava defektu na cestě
Těsnící tmely za vás sice defekt přímo nevyřeší, ale s poměrně malou námahou a bez nutnosti demontáže kola defekt utěsníte. Tmel jednoduše aplikujete do pneumatiky přes ventilek. Pro nafouknutí potřebujete kompresor nebo sprej s tlakovým vzduchem. Po roztočení kola, se tmel odstředivou silou přichytí na vnitřní obvod pneumatiky a utěsní tak místo defektu.
Těsnící tmel si můžete nechat aplikovat do pneumatiky i předem jako prevenci defektu, ale v tomto případě doporučujeme nechat tuto operaci na odborném pneuservisu.
Oprava defektu pomocí tmelu je provizorní a do místa opravy musíte dojet omezenou rychlostí. Maximální rychlost se liší podle jednotlivých sad. Například v případě opravné sady ContiComfort je to 80 km/h.
Výhody
- Nízká cena i hmotnost tohoto řešení
- Oprava bez nutnosti demontáže kola
- Jednoduchý a rychlý postup aplikace na cestě
Nevýhody
- Jednorázová oprava - po opravě je nutné koupit nový tmel
- Utěsní defekty pouze do průměru 6-8 mm
4. Oprava pneumatiky knotem
Levnější variantou, jak opravit defekt na cestě, je použití lepící sady s knotem. Jedná se sice o pracnější metodu, ale po jejím dokončení můžete pokračovat běžnou cestovní rychlostí. Knot namočený do lepidla se aplikuje do místa defektu pomocí speciální jehly. Lepení je možné bez demontáže kola, ale v praxi je často lepší, zvlášť zadní kolo, při opravě demontovat. Stejně jako u tmelů, je nutné mít ve vozidle mimo lepící sady i přenosný kompresor pro nafouknutí kola .
Prodávají se opravné sady, které obsahují vše, co je k opravě nutné.
Opravný knot, lepidlo, vrták, jehlu.
Výhody
- Nízké pořizovací náklady a hmotnost
- Po zalepení defektu je možné pokračovat běžnou, neomezenou rychlostí
Nevýhody
- Složitější technologie opravy, se kterou mohou mít nezkušení řidiči potíže
- Knoty po čase vysychají - proto je nutné i tento defekt nechat ještě profesionálně "doopravit" v pneuservisu
- Při opravě je v určitých případech nutná demontáž kola
5. Speciální pneumatiky s těsnící vrstvou
Pokud nevěříte trvanlivosti tmelů ve sprejích, můžete použít některé ze speciálních pneumatik, které mají zvýšenou odolnost proti defektům. Jednou z takových "bezpečných" pneumatik je Continental Contiseal.
Princip ochrany proti defektu je podobný jako při preventivním použití tmelu. Originální těsnící hmota uvnitř pneumatiky je však nanesena speciální technologií přímo ve výrobě, takže nejen dokonale přilne k povrchu směsi, ale je i rovnoměrně rozložená a udržuje si vysokou elasticitu po celou dobu životnosti pneumatiky.
Výhody
- Preventivní ochrana proti defektu po celou dobu životnosti pneumatiky
- V kombinaci se systémem na kontrolu tlaku (TPS), který není v tomto případě povinný, máte drobné defekty zcela pod kontrolou
- Není nutné tyto pneumatiky mít na všech kolech vozidla (lze je použít například jen na pravou stranu, kvůli parkování u obrubníků a rozdrobeným krajnicím)
Nevýhody
- Vyšší pořizovací náklady
- Těsnící hmota utěsní pouze defekty do průměru 6-8 mm
- Vyšší hmotnost pneumatiky
- Neřeší problém defektu bočnice pneumatiky
Zimní pneumatiky s touto technologií jsou například Continental ContiWinterContact TS 850.
6. Rezerva je ta největší jistota
Přestože je v současné době mnoho možností, jak zvládnout defekt pneumatiky, stále zůstává jednou z nejjistějších alternativ klasická výměna rezervního kola. Jedná se sice o pracné řešení, ale hned po výměně můžete pokračovat běžnou cestovní rychlostí. Výměnou rezervního kola snadno vyřešíte i defekt bočnice pneumatiky, který zatím neřeší žádný jiný systém.
Výhody
- Jediný systém, který řeší i defekt bočnice pneumatiky
- Možnost pokračování v další jízdě původní rychlostí
Nevýhody
- Vysoká hmotnost a velké rozměry pro uložení ve vozidle
- Náročnější oprava, s nutností demontovat kolo z vozidla
- Nutná průběžná kontrola tlaku a stavu náhradní pneumatiky
Myslete hlavně na bezpečnost
Při jízdě, poznáte defekt tak, že se vozidlo stáčí z přímého směru na stranu defektu. V takovém případě je důležité co nejdřív a pozvolna zastavit. Určitě prudce nebrzděte. Už v tomto okamžiku myslete na bezpečnost a vyberte takové místo k zastavení, kde bude váš vůz dobře vidět. Před vystoupení zapněte varovná světla a nezapomeňte si nasadit reflexní vestu. Před samotnou opravou nezapomeňte označit vozidlo výstražným trojúhelníkem.