Jeden hřebík a vaše plány jsou v troskách. Defekt pneumatiky přijde vždy nečekaně, přesto se na něj můžete předem připravit. V našem článku se podíváme na to, jak snížit riziko defektu na minimum a jak si s ním na cestách hravě poradit.
Jak defektu předcházet?
Ano, je pravda, že defekt je z velké části dílem náhody. Přesto je celá řada způsobů, jak riziko snížit na minimum. Zdaleka ne každý defekt totiž vznikne tím, že najedete na hřebík. Často je jen důsledkem mnoha let nezodpovědného chování, které už guma zkrátka jednoho dne nevydrží.
Nejdůležitější je průběžná kontrola tlaku pneumatiky. Zejména před delší cestou, a v letních měsících, kdy nastávají největší rozdíly venkovních teplot a tím i tlaku v pneumatikách.
Podhuštěná pneumatika má větší kontaktní plochu. To způsobuje vyšší tření, zahřívání a opotřebení bočnic, které jsou náchylnější k proražení. Nadhuštění pneu naopak zmenšuje kontaktní plochu, takže se tlak soustředí na menší plochu. Výsledkem je nerovnoměrné opotřebení, riziko vzniku prasklin a častější proražení ostrými předměty.
Riziko defektu však ovlivňují i další faktory, například stáří pneumatik a jejich opotřebení. Pokud tedy chcete defektu předejít, vyhněte se:
- častému přetěžování vozidla,
- je-li to možné, jízdě na neudržovaných silnicích a cestách,
- používání pneumatik starších než 10 let, nebo těch s viditelnými prasklinami,
- tření pneumatik o obrubník při parkování,
- jízdě po krajnici.
Podle prasklinek poznáte, že starou pneumatiku je třeba vyměnit. Guma dávno ztratila svou pružnost, což zvyšuje riziko defektu.
Jak častý je defekt?
Podle statistik pojišťoven a asistenčních služeb se řidiči s defektem setkají v průměru jednou za 70 000 až 150 000 kilometrů. To znamená, že při nájezdu kolem 15 000 km ročně zažijete defekt průměrně jednou za 5 až 10 let.
Riziko defektu je však výrazně vyšší u aut, která často převáží těžký náklad, nebo často jezdí po neudržovaných cestách. Pokud tedy jezdíte jen silnicích první třídy, je pravděpodobné, že se s defektem setkáte třeba až po 200 000 kilometrech – pokud vůbec.
Zajímavá jsou také čísla z průzkumu Good Driver od společnosti Goodyear z roku 2008, která jsou už sice starší, ale pořád aktuální. Zúčastnilo se ho 767 řidičů, z toho 340 žen a 427 mužů.
- Kdy hrozí největší riziko defektu? 28,6 % se stalo v noci, 20,1 % defektů bylo během dopravní špičky a 13,4 % českých řidičů zažilo defekt na letní dovolené,
- Kolik řidičů má s defektem zkušenost? 32,6 % zažilo jeden defekt, 25 % dva defekty a 17,6 % tři defekty a čtyři defekty 5,2 % řidičů a pět a více defektů už jen 3,2 % řidičů. Pouze 16,1 % řidičů nemělo s defektem žádnou zkušenost.
- Jak řidiči řešili opravu pneumatik? 40,5 % se obrátilo na svůj pneuservis, 25,8 % na autoservis, 16,9 % na nejbližší pneuservis, 6,2 % na náhodný pneuservis a 7,2 % řidičů nevědělo.
„Průzkum ukázal, že s defekty pneumatik to není až tak hrozné, jak vyprávějí mnohé příběhy. Nicméně některé statistiky dokazují, že se defekt pneumatiky často přihodí v nejméně vhodnou chvíli, např. v noci, za zhoršených povětrnostních podmínek, či ženě, když je v automobilu sama,“ komentoval výsledky průzkumu Richard Srbecký, vedoucí prodeje osobních a lehkých nákladních pneumatik společnosti Goodyear Dunlop Tires Czech s.r.o.
Zajímavostí průzkumu společnosti Goodyear je, že pneumatika byla po defektu neopravitelná jen ve 3,4 % případů.
Co říká o defektu česká legislativa?
Od roku 2009 nemusí řidiči v ČR vozit rezervu. Přesto máte povinnost být na defekt připraveni. Je to kvůli tomu, abyste nepojízdným vozidlem nenarušovali plynulost dopravy – nebo neohrožovali provoz jízdou na poškozených pneumatikách.
Zákon naštěstí počítá s celou řadou způsobů, jak se na defekt připravit. Můžete mít:
- Speciální pneumatiky umožňující nouzové dojetí (např. run-flaty),
- Sadu pro bezmontážní opravu (např. těsnící tmel),
- Sjednanou asistenční službu dostupnou 24 hodin denně
- ... nebo starou dobrou rezervu, klíč na matice nebo šrouby kol a příruční zvedák.
Podtrženo a sečteno – policistům bude při kontrole víceméně jedno, jestli vozíte rezervu, nebo máte na autě run-flaty. Důležité je, zda budete schopen v případě defektu v rozumném čase auto znovu zprovoznit.
Jak při jízdě poznat defekt
Většina moderních vozů je dnes vybavena systémem TPMS (systém monitorování tlaku v pneumatikách), který vás při poklesu tlaku v pneumatice upozorní rozsvícením kontrolky na přístrojové desce. Pokud vaše vozidlo tímto systémem vybaveno není – nebo systém nefunguje správně, musíte se spolehnout na vlastní pozornost a cit při řízení. Defekt obvykle poznáte podle:
- Stáčení vozidla do strany – pneumatika s defektem vytváří nerovnováhu a vozidlo se začne stáčet z přímého směru na stranu, kde je poškozená pneumatika.
- Neobvyklých vibrací – při vyšších rychlostech může auto vibrovat nebo se řízení začne chovat nepředvídatelně.
- Hlučné jízdy – pískání, bouchání nebo jiný neobvyklý zvuk může odhalit problém s pneumatikou.
Když se vám při jízdě zkrátka cokoli nepozdává, je lepší zastavit a prověřit situaci. I když nepůjde zrovna o defekt, můžete odhalit jiný problém, který si zaslouží pozornost automechanika.
Jak se při defektu zachovat?
Pokud si během jízdy uvědomíte, že došlo k defektu, nepanikařte a hlavně prudce nebrzděte. Zachovejte klid, pevně držte volant oběma rukama a postupně zpomalujte. Pokud je to možné, zvolte rovný nekopcovitý terén, kde bude vaše auto vidět už zdálky.
Okamžitě zapněte výstražná světla, abyste upozornili ostatní řidiče. Než vystoupíte, nezapomeňte si také obléknout reflexní vestu a k označení vozidla použijte výstražný trojúhelník. Teprve v tomto momentě začněte řešit samotný defekt.
Výstražný trojůhelník umístěný minimálně 50 metrů za vozidlo na běžné silnici, na dálnici pak alespoň 100 metrů.
6 způsobů, jak rychle vyřešit defekt
Při delších jízdách autem se může přihodit ledacos, ale ani defekt nemusí nutně znamenat konec vaší cesty. Dnes máme celou řadu možností, jak se na defekt buď předem připravit vhodným přezutím, nebo se vybavit tak, abyste dokázali situaci hravě zvládnout.
1. Run-flat pneumatiky
Run-flat pneumatiky jsou navrženy tak, aby umožnily pokračovat v jízdě po defektu. Jejich klíčovou technologií jsou zesílené bočnice, které drží tvar pneumatiky i po ztrátě tlaku. Zabraňují tak deformaci pneumatiky, která by jinak vedle ke ztrátě kontroly nad vozidlem.
V případě defektu proto nemusíte zastavovat a ujedete dalších 80 kilometrů při maximální rychlosti 80 km/h do nejbližšího pneuservisu. Run-flat pneumatiky musí být obuté na všech čtyřech kolech současně a vaše auto musí být vybaveno systémem na kontrolu tlaku (TPMS).
Příkladem run-flatových pneumatik je například řada DriveGuard od výrobce Bridgestone. Dojezdové pneumatiky však dnes nabízí většina značek. Pokud vás zaujaly, stačí při výběru pneumatik zaškrtnout v levém filtru políčko „Dojezdová (Run flat)“. Informaci, zda je pneumatika dojezdová, najdete také v detailních informacích u každého produktu.
Zajímá vás, jak fungují run-flat pneumatiky? Podívejte se na krátké video výrobce Bridgestone.
VÝHODY | NEVÝHODY |
---|---|
✅ Fungují i při vážném poškození běhounu – a to dokonce i při úplné ztrátě tlaku. | ❌ Pořizovací cena – run-flat pneumatiky jsou obvykle o 20-30 % dražší než běžné pneu ve stejném rozměru. |
✅ Snížení rizika nehody – díky zesílené konstrukci bočnic se pneumatika při defektu nezhroutí, takže neztratíte kontrolu nad vozidlem. | ❌ Vyšší hlučnost a horší jízdní komfort – kvůli tužším bočnicím a vyšší hmotnosti pneumatiky. |
✅ Pohodlí a úspora času – nemusíte vozit rezervu ani sadu na opravu pneumatik. V případě defektu budete mít dostatek času dojet v klidu domů nebo do servisu. | ❌ Omezený dojezd po defektu – po proražení musíte je dojezdová vzdálenost omezena na 80 km při maximální rychlosti 80 km/h. |
✅ Můžete bez zastávky pokračovat v jízdě – i když pro jistotu doporučujeme na prvním klidném místě prověřit závažnost defektu. | ❌ Nemožnost opravy – většina runflat pneumatik není po defektu opravitelná, proto je třeba pneumatiku vyměnit za novou. |
✅ Lepší ochrana bočnic proti defektu – díky jejich zesílení není jednoduché bočnice prorazit, což snižuje např. riziko proražení o obrubník. |
2. Samozacelující pneumatiky
Samozacelující pneumatiky fungují na jiném principu než run-flaty. Místo zpevněných bočnic u nich ve vnitřní straně běhounu najdete tenkou vrstvu těsnicího materiálu. Pokud najedete například na hřebík, těsnicí materiál se kolem předmětu obalí a zabrání úniku vzduchu. Na rozdíl od run-flatů však zvládnou zacelit pouze otvory do velikosti přibližně 5 mm. A před defektem vás ochrání pouze v případě, že dojde k proražení kontaktní plochy pneumatiky (nikoli bočnic).
Přesto mají samozacelující pneumatiky oproti run-flatům řadu výhod. Pokud není poškození pneumatiky příliš vážné, můžete samozacelující pneumatiky (narozdíl od runflatů) používat bez obav dál i po defektu. Otvor se totiž zacelí a utěsní. Pak už stačí jen doplnit tlak a pneumatika dál funguje, jako nová. Přesto však doporučujeme navštívit pneuservis, který stav pneumatiky po defektu prověří.
Pokud máte zájem o samozacelující pneumatiky, obraťte se prosím na naši zákaznickou podporu. Naši produktoví specialisté pro vás naleznou vhodné modely ve vašem rozměru, které touto technologií disponují.
Takto funguje samozacelující technologie SealTech™ výrobce Goodyear.
VÝHODY | NEVÝHODY |
---|---|
✅ Pneumatiky nemusíte opravovat – pokud není poškození příliš velké, můžete pneumatiku bez dalších oprav dále používat. | ❌ Účinné jen u menších defektů – technologie dokáže zacelit jen menší defekty běhounu (do 5-6 mm), jako jsou otvory po hřebících nebo šroubech. |
✅ Vyšší bezpečnost při jízdě – díky okamžitému zacelení obvykle nedochází k výrazné ztrátě tlaku. Běžné pneumatiky se mohou při defektu zhroutit, což zvyšuje riziko nehody. | ❌ Pořizovací cena – samozacelující pneumatiky jsou obvykle o 15-20 % dražší než běžné pneu ve stejném rozměru. |
✅ Pohodlí a úspora času – nemusíte vozit rezervu ani sadu na opravu pneumatik. V případě defektu budete mít dostatek času dojet v klidu domů nebo do servisu. | ❌ Vliv na životnost – i když se defekt zacelí, někdy může zůstat narušená struktura pneumatiky, což může zkrátit její životnost. |
✅ Po vyjmutí předmětu neřešíte opravu a pokračujete v jízdě – a můžete tak bez zdržení dojet, kam potřebujete. |
3. Těsnící tmely
Těsnící tměly fungují na podobném principu jako samozacelující pneumatiky. Zatímco u nich je však těsnící hmota nanesena přímo ve výrobě, tmel aplikujete přes ventil pneumatiky pomocí spreje nebo kompresoru, který je součástí sady na opravu defektu.
Těsnicí tmely pro opravu pneumatik jsou většinou pouze provizorním řešením, nikoli permanentní opravou. Jsou navrženy tak, aby řidič mohl bezpečně dojet do pneuservisu, kde bude provedena trvalá oprava nebo výměna pneumatiky. Do místa opravy musíte dojet omezenou rychlostí.
Některé těsnící tmely můžete do pneumatiky aplikovat i předem jako prefenci defektu. V tomto případě ale doporučujeme zvolit spíše odborný pneuservis.
Sada kvalitního těsnícího tmelu Continental Conti Mobility Kit.
VÝHODY | NEVÝHODY |
---|---|
✅ Snadné použití – využití tmele nevyžaduje specializované nářadí. Mnoho tmelů lze jednoduše aplikovat pomocí spreje. | ❌ Účinné jen u menších defektů – tmel dokáže zacelit jen menší defekty běhounu (do 5-6 mm), jako jsou otvory po hřebících nebo šroubech. |
✅ Dobrá skladnost – na rozdíl od rezervní pneumatiky (a s tím spojeným nářadím) nezabere sada těsnícího tmelu moc místa. | ❌ Nutnost následné opravy – jde pouze o provizorní řešení., pneumatiku bude později třeba odborně opravit. |
✅ Nízká cena – sada na opravu těsnícím tmelem stojí jen nižší stovky korun. | ❌ Jednorázové použití – po opravě budete obvykle potřebovat koupit nový tmel. Ve většině případů je balení tmelu jen na jedno použití. |
❌ Omezení rychlosti – po aplikaci těsnícího tmelu musíte pokračovat omezenou rychlostí do nejbližšího servisu. |
4. Oprava pneumatiky knotem
Oprava pneumatiky knotem je rychlý a účinný způsob zalepení menších děr způsobených například hřebíky nebo šrouby. Po jejím dokončení můžete pokračovat běžnou rychlostí do servisu, kde vám pneumatiku opraví.
Knot je pružný pryžový nebo gumový váleček napuštěný lepidlem, který se vloží do otvoru v pneumatice. Funguje jako těsnění, které zablokuje unikání vzduchu. Tření uvnitř otvoru a přilnavost lepidla pomáhají utěsnit defekt a udržet tlak vzduchu uvnitř.
Podívejme se krok za krokem, jak postupovat při opravě pneumatik knotem:
- Odstranění předmětu z defektu: Najděte místo, kde došlo k proražení pneumatiky (například hřebík), a vyjměte předmět např. kleštěmi.
- Vyčištění otvoru: Použijte speciální vrtací nebo zdrsňovací nástroj z opravné sady k vyhlazení a rozšíření otvoru. To zajistí lepší přilnavost knotu.
- Příprava knotu: Vložte gumový knot do speciální jehly s drážkou.
- Vložení knotu do otvoru: Zatlačte jehlu s knotem do otvoru, dokud většina knotu nevstoupí do pneumatiky, a poté jehlu rychle vytáhněte.
- Odstranění přebytečného knotu: Nožem nebo nůžkami odstřihněte přečnívající konec knotu tak, aby byl zarovnán s povrchem pneumatiky.
- Kontrola těsnosti: Zkontrolujte, zda z opraveného místa neuniká vzduch, například použitím mýdlové vody.
Takto obvykle vypadá sada na opravu pneu knotem. Skládá se z bombičky s adaptérem, několika knotů, průtažníku a nástroje pro škrábání.
VÝHODY | NEVÝHODY |
---|---|
✅ Snadné použití – oprava knotem je poměrně jednoduchá, i když i kousek složitější než oprava těsnícím tmelem. | ❌ Účinné jen u menších defektů – oprava knotem dokáže zacelit jen menší defekty běhounu (do 8 mm), i když o něco málo větší než těsnící tmel. |
✅ Dobrá skladnost – podobně jako sada těsnícího tmelu moc zabere i sada na opravu knotem minimum místa. | ❌ Nutnost návštěvy pneuservisu – knoty po čase vysychají, proto je nutné defekt nechat ještě profesionálně „doopravit“ v pneuservisu. Někdy je nutná demontáž kola. |
✅ Nízká cena – sada na opravu pneumatik knotem stojí jen nižší stovky korun. | |
✅ Můžete pokračovat v cestě bez omezení rychlosti – na rozdíl od těsnícího tmelu nemusíte výrazně omezovat svou rychlost. | |
✅ Sadu můžete použít opakovaně – dokud máte dostatek náhradních knotů. |
5. Rezervní kolo
Dřív byla rezerva nejčastějším řešením defektu, ale dnes se s ní setkáváme čím dál vzácněji. Výrobci automobilů se snaží snižovat hmotnost vozidel a šetřit prostor v kufru. Přesto zůstává rezervní kolo jedním z nejspolehlivějších způsobů, jak řešit náhlý defekt na cestách.
Rezerva je ideálním řešením při cestách na dovolenou, nebo v odlehlých oblastech, kde byste na asistenční službu čekali až několik hodin. Naopak pro městské řidiče nebo ty, kteří preferují menší a lehčí auta je lepším řešením asistenční služba, dojezdové pneumatiky nebo některá z opravných sad.
Většina nových aut již nemá v kufru prostor pro plnohodnotnou rezervu, výjimkou jsou některá SUV a off-road auta.
VÝHODY | NEVÝHODY |
---|---|
✅ Trvalé řešení defektu – rezervní kolo umožňuje okamžitou výměnu pneumatiky a plnohodnotně pokračovat v jízdě bez nutnosti další opravy. | ❌ Špatná skladnost a vysoká hmotnost – rezervní kolo zabírá místo v kufru a zvyšuje celkovou hmotnost vozidla, což může negativně ovlivnit spotřebu paliva. |
✅ Vhodné pro všechny typy defektů – na rozdíl od všech ostatních řešení (s výjimkou asistenční služby) je rezerva odpovědí i na poškození bočnice pneumatiky. Ostatní řešení jsou vhodná jen v případě proražení běhounu. | ❌ Pořizovací cena – nákup pátého kola a pneumatiky vás může stát i vyšší jednotky tisíc korun (dle volby pneumatiky, kola i rozměru). |
✅ Můžete pokračovat v jízdě bez omezení – pokud je rezervní pneumatika ve stejném rozměru jako zbytek pneu na autě. | ❌ Náročnější oprava – pro řidiče, kteří sami nepřezouvají, může být demontování kola složitější řešenín než jiné varianty. |
✅ Rezervu můžete použít opakovaně – po nahrazení poškozené pneumatiky novým kusem. | ❌ Časová náročnost – demontáž kola zabere mnohem víc času než ostatní řešení. |
❌ Nutná průběžná kontrola – u rezervy musíte pravidelně kontrolovat správný tlak a její celkový stav. |
6. Asistenční služby
Snadnou cestou, jak se vypořádat s defektem, je zavolat asistenční službu, kterou často pokrývá povinné nebo havarijní ručení. Chcete-li mít jistotu rychlejší pomoci a širšího pokrytí, vyplatí se investovat do prémiové asistenční karty — ale pozor, dobře si ověřte, jaké služby jsou v ní skutečně zahrnuty a zda neobsahuje další skryté poplatky.
Mějte na paměti, že mimo velká města může příjezd technika trvat déle. Právě není na škodu se na cesty pro jistotu vybavit i opravnou sadou nebo rezervním kolem, abyste si v případě defektu na odlehlých místech zvládli s defektem poradit na vlastní pěst.
Popularita asistenčních služeb v ČR roste – zejména díky balíčkům, které ji nabízí v rámci pojištění.
VÝHODY | NEVÝHODY |
---|---|
✅ Kompletní servis bez fyzické námahy – řidič nemusí provádět žádné manuální opravy nebo výměnu kola. Technik vyřeší problém přímo na místě nebo vozidlo odtáhne. | ❌ Vysoká cena – pokud není služba výhodně zahrnuta v pojištění vozidla nebo programů výrobců, mohou být poplatky za výjezd a opravu vysoké. |
✅ Dostupnost 24/7 – pokud mají asistenční služby nahrazovat jiné prostředky na opravui pneu, musí fungovat nepřetržitě. To oceníte zejména v noci a na odlehlých místech, kde by manuální oprava byla složitá. | ❌ Delší čekací doba – ve vzdálených oblastech může být problém s rychlým příjezdem technika nebo s dostupností náhradní pneumatiky. |
✅ Vyřeší jakýkoli typ defektu – asistenční služba vyřeší i ten nejhorší typ defektu včetně poškození bočnice pneumatiky. Ostatní řešení jsou omezena na lehké poškození běhounu (s výjimkou rezervního kola). | ❌ Horší dostupnost v zahraničí – asistenční služby často nejsou dostupné v zahraničí – a pokud ano, jsou mnohem dražší. Jiné řešení (run-flaty, rezerva, těsnící tmel) přitom můžete využít kdekoli. |
✅ Další doplňkové služby – asistenční služby mohou nabídnout nejen opravu pneumatik, ale i odtah, doplnění paliva, pomoc při ztrátě klíčů apod. |
Služba Pneujištění – pojistěte se proti defektu
Pokud pravidelně jezdíte autem, není ani tak otázka JESTLI se s defektem někdy setkáte, ale spíš KDY. A právě proto je tu naše služba Pneujištění. Ta funguje tak, že vám v případě defektu pneumatiku buď opravíme, nebo proplatíme až 100 % původní ceny ve formě slevového kuponu.
Stačí vyplnit formulář a poslat fotku defektu a my už do 3 pracovních dnů zařídíme zbytek. Našim zákazníkům důvěřujeme a 98 % žádostí o uplatnění Pneujištění jsme v minulosti vyhodnotili kladně.