5+1 rada pro výběr ideálních pneumatik

08.10.2015 , Jiří Král

Co je nejdůležitější při výběru pneumatik? Na jaké parametry se zaměřit? Přečtěte si náš článek, poradíme vám, jak se vyvarovat častých chyb při volbě nových pneumatik. Nepodceňujte výběr správných plášťů, pneumatiky jsou totiž jedinou spojnicí mezi vozem a silnicí.


Chcete si být jisti, že pro své auto vybíráte to nejlepší přezutí? V našem videu s vámi projdeme výběr pneu krok po kroku.


1. Vždy vybírejte tu správnou velikost

Před samotným nákupem jděte ke svému vozu, kde na stávajících pneumatikách zjistíte jejich skutečný rozměr. Druhým krokem, který není možné vynechat, je kontrola zjištěného rozměru pneu s povolenými rozměry pneumatik ve velkém technickém průkazu. Nezapomeňte překontrolovat i hmotnostní a rychlostní index.

Rozměr pneu zjistíte z bočnice pneumatiky na voze. Poté předepsané rozměry pneu naleznete v technickém průkazu v části Nápravy, další informace k rozměrům pneumatik často můžete dohledat v oddílu Další záznamy. Toto ověření je důležité zvláště při nákupu ojetého vozu. Předchozí majitel totiž mohl být nezodpovědný a vybral nesprávné rozměry.


2. Vždy vybírejte ten správný hmotnostní index

K běžným chybám při výběru pneumatik patří špatně zvolený nosnostní index, který přímo souvisí s rozměry pneumatiky. I v tomto případě byste se měli řídit údaji v technickém průkazu, kde je uvedena minimální přípustná hodnota tohoto indexu.

Řidič by neměl na svém vozidle používat pneumatiky s nižším indexem, než je stanoven výrobcem ve velkém technickém průkazu. Některé osobní vozy je navíc nutné vybavit pneumatikami se zvýšenou nosností, jedná se o zesílené pneumatiky nejčastěji označované písmeny XL nebo RF.


3. Vždy vybírejte ten správný rychlostní index

Stejně jako u volby nosnostního, chybují motoristé i při výběru rychlostního indexu pneumatiky. Vždy totiž musí volit rychlostní index pneumatiky totožný nebo vyšší, než je údaj předepsaný ve velkém technickém průkazu. Nižší rychlostní indexy nevolte ani v případě, když je maximální rychlost vašeho vozu menší než údaj nebo nejste fanoušky rychlé jízdy. 

Výjimku tvoří pouze zimní pneumatiky, u nichž je možné použít i nižší rychlostní indexy. Tato změna však musí být viditelně označena v zorném poli řidiče. K tomu se využívají nálepky, na kterých je vyznačena nejvyšší přípustná rychlost vozidla se zimními pneumatikami, která nesmí být překročena. U některých vozů je nálepka nahrazena signalizací na palubním počítači.


4. Pokud nemusíte, vyhněte se nákupu celoročních pneumatik

Zákazníci v honbě za cenou často volí kompromis mezi kvalitními zimními a kvalitními letními pneumatikami. Celoroční pneumatiky však nedosahují takových jízdních vlastností jako zimní nebo letní pneu. Univerzální pneumatiky jsou vhodné spíše pro motoristy v jižních státech se stálým klimatem bez výrazných výkyvů teplot.

Odborníci proto českým řidičům užívání osobních celoročních pneumatik nedoporučují. Univerzální pneumatika nemá na sněhu takový záběr jako zimní pneu, stejně tak při brzdění na zasněžené vozovce nedosáhne není tak efektivní. V letním období se zase dezén celoročních pneu ojíždí rychleji než u letních pneumatik. V žádném případě nevolte univerzální pneumatiky, jezdíte-li v zimě na hory a v létě cestujete po rozpálených silnicích.


5. Nízká cena nesmí být jediným požadavkem

Řidiči se při nákupu pneumatik často řídí pouze cenou pneumatik a hledají ty nejlevnější výrobky. Neměli by se však nechat zlákat velmi levnými produkty nejčastěji od čínských výrobců. Tyto pneumatiky totiž nesplňují základní bezpečnostní požadavky a nedosahují standardních jízdních vlastností.

Již několik nezávislých testů prokázalo, že se u nejlevnějších pneu vyskytují zásadní nedostatky. Používání takových pneumatik může být nebezpečné a následky mohou být tragické.


TIP na závěr - nechte si poradit nezávislými testy

Nyní už víte, co všechno musí pneumatika ze zákona splňovat. Je proto načase se podívat i na její fyzikální vlastnosti a chování v různých situacích. Proto věnujte pozornost nezávislým testům pneumatik. Ty by měly pocházet od opravdu nezávislých institucí, ke kterým patří například ADAC, Auto Club Europa nebo český ÚAMK. Tyto testy můžete samozřejmě najít i na našem webu a zkoumají se v nich vlastnosti jako adheze (přilnavost k vozovce), ochrana proti aquaplaningu (dobrá přilnavost pneumatiky na mokrém povrchu), kilometrový výkon (životnost pneumatiky při běžném provozu), valivý odpor (čím nižší, tím menší spotřeba paliva a efektivnější využití výkonu motoru), hlučnostekologie.

Všechny tyto veličiny totiž nějakým způsobem ovlivní jízdní vlastnosti na suché, mokré nebo zasněžené vozovce, brzdnou dráhu, směrovou stabilitu, hospodárnost provozu a samozřejmě bezpečnost.

Nejvyšší kvality ve všech parametrech však nelze dosáhnout u jedné pneumatiky. Například vysoké adheze lze dosáhnout pouze použitím měkčí směsi, čímž se snižuje kilometrový výkon pneumatiky. Je tedy nutné počítat s tím, že i při pečlivém výběru pneumatik je vybraný produkt jistým kompromisem, který je výsledkem dlouhodobých výzkumů a moderních technologií.

Poslední aktualizace: 11. června 2019

Košík 0 Kč

Nákupní košík je prázdný.