10 chyb, kterými ničíte své auto

30.08.2018

Účet za nedbalost a zlozvyky za volantem se v autoservisu snadno vyšplhá do desítek tisíc korun. Řidiči však často ani netuší, že dělají něco špatně. Proto vám představujeme 10 chyb, kterých byste se měli rozhodně vyvarovat.

Snad každý zná někoho, komu 10leté auto šlape jako nové a někoho, kdo za 5 let stihl udělat z nového vozu vrak. Zatímco první výše zmíněný kamarád nejspíš jednou prodá pěknou ojetinu za velmi slušnou cenu, druhý kamarád zaplatí desítky tisíc za opravy a o prodeji si může leda tak nechat zdát. Který typ řidiče jste vy?

1. Parkování v kopci bez ruční brzdy

Pokud jednou za čas zastavíte v kopci bez ruční brzdy, převodovka je sice namáhaná, ale zvládne to. Pokud to ale budete dělat pravidelně, auto se vám jednoho dne rozjede, což bude signálem, že soukolí převodovky je zcela zničené. Ruční brzdě zase škodí manipulace bez stisknutí tlačítka (takzvaně "přes zuby"), a to i ve chvíli, kdy ji zatahujete.

2. Dlouhé pomalé brždění

Hodně řidičů si myslí, že pokud brzdu pouze lehce sešlápnou a pozvolna zpomalují, chovají se k autu šetrně. Ve skutečnosti je to ale velká chyba, kterou si můžete natrvalo odepsat brzdné kotouče.

Vystavujete je sice o něco menšímu tlaku, zato mnohem delší dobu. To způsobuje obrovské zahřátí, při kterém se kotouče zkroutí a po čase přestanou správně fungovat. Nebojte se brzdit krátce ale zato silně.

RS-What-Happens-When-You-Drive-with-the-Parking-Brake-On

3. Čerpání nekvalitního paliva

Podezřele nízká cena paliva představuje dobrý důvod k obezřetnosti. I když benzínky riskují prodejem nekvalitních pohonných hmot vysoké pokuty, je trh s vadným či ředěným benzínem nebo naftou stále výnosný byznys. Je tedy jenom na vás, jestli pár ušetřených korun na litr stojí za poškozené vstřikovače a zničené palivové čerpadlo.

Efektivní způsob, jak snížit spotřebu paliva, je koupě ECO dezénů.Řada výrobců vytváří speciální pneumatiky s extrémně nízkým valivým odporem. Doporučit vám můžeme například Nokian eLine nebo Continental EcoContact 5.

4. Přetěžování spojky

Peskují za to už instruktoři v autoškole, přesto se přetěžování spojky netýká jen nováčků. Řada řidičů z pohodlí či zvyku zbytečně drží nohu na spojkovém pedálu v situacích, kdy to není nutné - například při čekání na zelenou v křižovatce. Takto nešetrným zacházením však velmi rychle opotřebíte lamelu spojky.

manual-gearbox_1

5. Špatná údržba a odkládání návštěvy servisu

Zaručených způsobem, jak si zničit auto, je oddalovat výměnu opotřebených dílů. Pokud slyšíte, že něco v autě "klepe", je čas navštívit technika. Sledujte také, jestli nesvítí některá kontrolka. I když auto jede, nemusí být je vše v pořádku. Problém se může projevit až po delší době - a řešit následky je vždy náročnější než prevence.

Nedílnou součástí údržby je i pravidelná návštěva myčky. Špína, prach a bahno se totiž usazují v nepřístupných místech, kam se dostanou jen speciální kartáče. V kombinaci s vlhkem, sněhem a solí si tak u zanedbaného auta koledujete o korozi. Prodloužit životnost svého vozu ale můžete i bez automechanika. Pravidelně omývané a čištěné auto si udrží krásný lak i interiér velmi dlouhou dobu.

6. Náhlé zhasnutí motoru po velké zátěži

Po dlouhé a náročné cestě bývá motor do žhava rozpálený a pokud jej vypnete, dojde k nepřirozeně rychlému ochlazení. Nechte jej proto raději chvíli běžet naprázdno, aby se postupně ochladil.

7. Nedostatečné zatížení motoru

Zejména dieselovým motorům škodí nedostatečné zatížení. Pokud využíváte jen malou část potenciálu motoru, postupně se zanáší a budete jej musel poslat do servisu na pročištění. Při malých otáčkách také víc vibruje, což škodí rozvodům. Nebojte se občas motor na silnici pořádně "protáhnout".

What-Happens-If-You-Redline-Your-Car-b_b

8. Zatěžování motoru hned po startu

Při rozjíždění dejte motoru dost času na zahřátí a promazání všech součástek olejem. Není třeba čekat dlouho, bohatě stačí plynulý rozjezd. Opatrní byste měli být hlavně při rozjíždění v zimě.

9. Nevyvážená kola

Pokud při jízdě cítíte vibrace, poskakování nebo kolísání, na vině mohou být nevyvážená kola. Ta kromě značného nepohodlí způsobují i znatelné zhoršení jízdních vlastností a poškození řady drahých dílů. Mechanik by proto měl zkontrolovat stav kol každých 20 000 kilometrů nebo jednou ročně.

10. Špatný tlak v pneumatikách

Tlak v pneumatikách byste měli kontrolovat minimálně jednou měsíčně. Podhuštění se podepisuje na vyšší spotřebě a nerovnoměrném opotřebení dezénu. Pozor si dejte ale i na přehuštění, které zvyšuje riziko defektu a drasticky snižuje kilometrový nájezd.

Nakoupili jste už přezutí na zimu?

Prohlédněte si naši akční nabídku zimních pneumatik >>

Košík 0 Kč

Nákupní košík je prázdný.