Značení zimních pneumatik

27.12.2019 , Jiří Král

V zimě nás na silnicích čeká mnohem víc překvapení než v letních měsících, a to nejen ve formě sněhu či ledu. Na takovém povrchu mývá pneumatika menší přilnavost než na suché vozovce a právě z tohoto důvodu se vyrábí zimní pneumatiky.

Značení zimních pneu M+S a 3PMSF

Značení zimních pneumatik

Ačkoliv se v ČR považují za zímní pneu ty s označením M+S (z anglického mud and snow), směs dezénu nevyhovuje bezpečnostním standardům zimních pneumatik s alpským symbolem sněhové vločky 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake). Ty jsou vyrobeny pro extrémně nízké teploty a zajišťují minimálně o 25 % lepší trakci na sněhu i ledu.

Od 1. ledna 2018 platí v Německu povinné označení zimních pneu na bočnici symbolem 3PMSF znázorňující sněhovou vločku na pozadí horského štítu. Symbol M+S bohužel často najdete i na terénních pneumatikách, které ale neobstojí v teplotách pod 7 °C. Směs pneu s označením M+S navíc nesplňuje vysoké bezpečnostní standardy jako pneu s 3PMSF.

Více o rozdílech mezi pneu

Značení M+S

Značení symbolem "M+S" ( z anglického mud and snow). Ve srovnání s letními pneumatikami jsou pneu se symbolem "M+S" vyvíjeny (vylepšená směs) a konstruovány pro jízdu za nízkých teplot, na sněhu, především na záběr a stabilizaci pohybu. Označení bylo dříve častým označením zimních pneumatik. Pneumatiky s tímto označením byly určeny pro jízdu ve sněhu a blátě. Avšak toto označení bylo postupem času nahrazeno přesnějším alpským symbolem(3PMSF). Aktuálně pneumatiky s označením M+S vyhoví zákonu, nezaručují však plnou bezpečnost. Některé země už začínají jako zimní pneumatiky vyžadovat jen ty se značkou 3PMSF

Symbol značení zimních pneu M+S

Značení 3PMSF

Označení 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake), jednotně označováno jako "Alpský symbol" označuje zimní pneumatiky v souladu s předpisy UNECE (platné v Evropské unii a dalších zemích, např. USA a Kanadě.) Zimní pneumatiky se symbolem Alpského štítu jsou objektivně testované a musí splnit nebo nepřekročit stanovené limity při měření výkonu. Pneumatiky označené 3PMSF jsou mnohem bezpečnější s o 25% lepší trakcí než referenční pneumatiky. Kategorie VAN, tedy nákladní, dodávkové vozy a autobusy jsou kandidáti pro tento snandard značení pneumatik.

Apský symbol mají všechny zimní dezény koncernových značek s DOT mladším než 3919, tedy všechny zimní pneumatiky vyrobené po 39 týdnu 2019.  

Značení zimních pneumatik: 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake) = Alpský symbol (alpský štít)

 Značení zimních pneumatik Symbol Alpský štít

Takto označená pneumatika je podle legislativy považována za zimní a vyhovuje vyhlášce o povinnosti použít zimní výbavu. Vyhláška platí vždy od 1.11. do 31.3. v závislosti na aktuálních povětrnostních podmínkách.

Tyto pneumatiky vyhoví nejen zákonu. ale vločka ve štítu je zárukou, že se jedná o opravdové zimní pneumatiky dané výkonem a vlastnostmi pneu. Pouhý symbol M+S vyhoví zákonu, ne však bezpečnosti.

m-plus-s-pneu

Označení pro jízdu na ledu

Pro jízdu na ledu jsou některé zimní pneumatiky vybaveny speciálním označením, které ukazuje, že jsou schopny poskytovat lepší přilnavost a řízení na kluzkém povrchu ledu. Pouze v případě, že je pneumatika označená jako ICE, tedy splňuje standardy pro pneumatiky C1. Pneumatiky v kategorii C2 nemají stanovené žádné standardy pro toto označení.

Označení pneumatiky pro jízdu na ledu - Ice Grip

POR = (P.O.R. - Professional Off-Road)

Atypické označení POR téměř výhradně pro kategorie offroad, SUV a 4x4 pneumatiky. Nahrazuje označení M+S, tyto pneumatiky jsou vyvíjeny a určeny pro nadstandardní výkon v terénu. Tyto pneumatiky jsou určeny pro extrémní terénní podmínky, zahrnující bahno, štěrk, skály a další obtížné povrchy. Jsou robustní a vyvinuty pro vynikající výkon ve těchto náročných situacích.

Patrné rozdíly dezénu zimní a letní pneumatiky.

zimni-letni-pneu

Specifika zimních pneumatik

U zimních pneumatik je minimální hloubka dezénu 4 mm a platí na celém území ČR. Zimní pneumatiky používají měkčí směs pro lepší přilnavost při teplotách pod 7 °C a dezén s větším poměrem prořezání pro lepší odvod břečky a vody.

Rychlostní index zimních pneumatik

U zimních pneumatik může být jejich rychlostní index nižší, než je uvedeno v TP. Rychlost jízdy však musí být přizpůsobena této nižší hranici. Maximální konstrukční rychlost, při použití takových zimních pneumatik, by dle vyhlášky 341/2002 Sb. měla být vyznačena v zorném poli řidiče.

Zákon a značení zimních pneumatik

Výňatek z vyhlášky č. 341/2014 Sb. o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích (ze dne 19. prosince 2014)

F) Technické požadavky na výbavu vozidel koly, pneumatikami a protiskluzovými řetězy:

13. Vozidlo nesmí být, s výjimkou nouzového dojetí, současně vybaveno pneumatikami různých rozměrů a konstrukcí, pokud při schválení technické způsobilosti není stanoveno jinak. Na téže nápravě musí být používány pouze shodné pneumatiky. Konstrukcí pneumatiky se rozumí konstrukce diagonální, radiální, smíšená - BIAS BELTED. Shodnou pneumatikou se rozumí pneumatika stejného rozměru, konstrukce, druhu dezénu a obchodní značky. Druhem dezénu pneumatiky se rozumí dezén letní a dezén zimní, u něhož je na bočnici pneumatiky vyznačeno označení M+S, M.S, M/S nebo MS; za zimní dezén se považuje též speciální dezén, u něhož je na bočnici pneumatiky vyznačeno označení ET, ML, MPT nebo POR.

Celé znění vyhlášky č. 341/2014 Sb.: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2014-341

EU štítek a značení zimních pneumatik

Nová podoba EU štítku platná od 1. května 2021 a význam jednotlivých symbolů

Veškeré údaje o značení EU štítku jsou v samostatném článku. 

Na kterou nápravu použít lepší pneumatiky?

Pokud máte v sadě pneumatik dvě pneu sjeté více a nechcete dokupovat všechny nové, doporučujeme pneumatiky s lepším vzorkem použít na zadní nápravu. Zabráníte tím přetáčivosti vozu, tedy záď vozu se nebude snažit "předjet" předek.

Totéž platí i o kombinaci letních a zimních pneumatik v zimě. Pokud má vůz přední náhon a na něm zimní pneumatiky může opět docházet k přetáčivosti a následnému smyku.

U vozů s pohonem zadních kol, kde jsou zimní pneumatiky použity jen na zadní nápravě, zvýšíte výkon při rozjezdu, ale předek vozu se stává hůře ovladatelným. Může se tedy stát, že i když zatočíte, vůz pojede stále rovně. Při kontrole policíí, ve zhoršených povětrnostních podmínkách, vás navíc nemine pokuta a v případě nehody pak pojišťovny nemusí uznat plnění.

Proto doporučujeme na vozidle používat všechny 4 pneumatiky zimní.

Poslední aktualizace: 8. února 2021

Košík 0 Kč

Nákupní košík je prázdný.