Test sněhových řetězů 2013

20.12.2013

Informace z tiskové zprávy ÚAMK a Pneumatiky.cz

Renomovaný německý autoklub ADAC, známý svými nezávislými auto testy, tentokrát otestoval i sněhové řetězy. Výsledky přinesl Ústřední automotoklub ČR ve společné tiskové zprávě s Pneumatiky.cz ze dne 23.11.2013.


Sněhové řetězy

Stejně jako ostatní autopříslušenství i sněhové řetězy se neustále vyvíjí a modernizují. Cílem ADAC testu tak bylo porovnat účinnost nejnovějších technologií spolu s klasickými řetězy. Do tohoto testu byly proto zařazeny jak klasické ocelové, tak i textilní řetězy a chemické varianty.


Vybrané sněhové řetězy byly porovnávány ze tří hlavních hledisek:


• Konstrukce

• Materiál

• Cena


Výsledky nebyly nijak překvapivé. Klasické ocelové řetězy svými výsledky jednoznačně kralovaly celému testu. Ze sedmi testovaných modelů s klasickým nasazováním dosáhly všechny hodnocení "dobrý".

Vítězem testu se staly sněhové řetězy Pewag Servo, které dosáhly špičkového ohodnocení pro nízké opotřebení i pro výborné vlastnosti při jízdě na ledu a sněhu. V této kategorii se jim rovnal pouze model Klack & Go New od firmy Walmec.


Levný sněhový řetěz - náročnější montáž


Jedním z hlavních nedostatků levných řetězů byla náročná montáž. Nejlevnější ocelový řetěz Alpin Mountain 9mm dosáhl velmi těsně hodnocení "dobrý", jeho výsledky byly na samé spodní hranici této klasifikace.


V kategorii "rychlomontážních" ocelových řetězů byly pro test vybrány dva modely. Model Rud Centrax byl kladně hodnocený za jednoduché nasazování, ale v samotných testech na sněhu a ledu dosáhl jen hodnocení "uspokojivý". Druhý testovaný model s rychlou montáží K-Summit od firmy Thule dopadl v testech na ledu dobře, ale na sněhu byly výsledky nedostačující. Celkově však v testu propadl, protože při se při testu uvolnila centrální matice systému.


Textilní řetězy primárně nenahrazují ocelové


Test ADAC ukázal, že textilní trakční "řetězy" ještě stále nejsou plnohodnotnou alternativou k ocelovým sněhovým řetězům. Hodnocení "dobrý" dosáhl jen jeden ze tří testovaných modelů a to Easy Grip od Michelin. Další dva modely RUD SoftspikeAuto Sock dosáhly pouze hodnocení "uspokojivý". Obecně byl u těchto typů řetězů největším problémem vysoké a rychlé opotřebení.


Samostatnou kategorií bylo hodnocení zvýšené trakce pneumatiky pomocí sprejem nastříknutého "řetězu" Snow Grip. Tato vrstva však pracovala správně pouze pár otočení kol a pak ztratila veškerou funkci.


Závěr testu, byl jednoznačný. Klasické konstrukce ocelových sněhových řetězů zůstávají i nadále nejspolehlivější.


"Rychlonasazovací" systémy ocelových řetězů udělaly velký pokrok, ale stále mají před sebou dlouhou cestu vývoje, než se podaří najít opravdu jednoduchý a přitom pevný a funkční systém. Textilní řetězychemické nástřiky jsou doporučovány spíš pro jednorázové vyprošťování nebo jízdu na krátkou vzdálenost.

Připojené obrázky

Košík 0 Kč

Nákupní košík je prázdný.